Handels eller läkare i Polen? - Forum

2018-01-15 20:50   Vilsen
Hej! Går går andra året på ekonomiprogrammet och har börjat fundera en hel del på framtiden. Kommit fram till att jag antingen vill plugga ekonomi på handels (kommer ha nog bra betyg för att komma in där) eller bli läkare. Isåfanna fall tänker jag åka till ex. Polen eller annat land där jag kan göra ett antagningsprov och alltså inte behöver ha pluggat natur på gymnasiet.

Problemet är att jag inte kan bestämma mig vilket av dessa val jag vill göra. Vet att jag bara går i tvåan och har ett år på mig, men skulle ändå vilja höra era åsikter. Ska jag flytta till Stockholm och plugga ekonomi eller Polen och bli läkare? Hur ser framtiden ut inom yrkerna osv? Går det på något sätt att kombinera medicin och ekonomi, eller finns det inga sådanna yrken?? Är det värt att åka till Polen i 6 år när man kan bli klar på handels efter tre år? Dessutom gratis att plugga på handels...

Skulle dessutom vara kul att höra från någon som pluggar till läkare i Polen hur det är? Är det svårt med engelskan? Vilken studieort är bäst? Är mest sugen på Warzawa, vet ni någonting om att plugga där? Måste man göra AT-tjänst om man pluggat i Polen? Hört att den är på väg bort i Sverige så man kanske inte vågar chansa på Polen och tvingas göra polsk AT? Kanske ska välja annat land istället?

Jag har bra betyg och lätt för att plugga, tror ni att man skulle klara både läkare i Polen och ekonom på distans samtidigt?? Eller vet ni någon helt annan utbildning som kombinerar medicin och ekonomi? Vet att det fanns typ Medicine Management eller liknande på Södertörn i samarbete med KI tidigare, finns någonting sådant längre? Och vad kan man då bli?

Som ni märker blev detta ett väldigt rörigt inlägg, känns ungefär lika rörigt som mitt huvud just nu. Så kom gärna med era tankar ang ekonom/läkare och allt annat jag skrivit om, eller annat relevant.

Tack på förhand, vilsen student...


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀