Att tänka på när man planerar språkresor - Forum

2012-10-31 16:44   Johan S. McGuinne

Hejsan, Jag heter Johan och jag bor för tillfället i Storbritannien och har jobbat som språkreseledare för tonåringar sedan 2008, och tänkte att det skulle vara kul att dela med mig av min erfarenhet, då många av er säkert undrar vad man ska tänka på, hur man ska planera och så vidare. När man väljer resmål är det otroligt viktigt att tänka på varför man vill åka utomlands, och när det gäller språkresor är det alltid viktigt att hitta en bra balans mellan semester och undervisning.

Många av er har även föräldrar att övertyga och det är ju tyvärr så att en del språkreseföretag är mindre seriösa än andra. Av de företag som jag jobbat på i Tyskland, England och Skottland är STS, ett företag från Göteborg med över 50 års erfarenhet, utan tvekan det allra bästa. Inte bara ser man till så att eleverna får chansen att prata engelska dygnet runt, och att varje elev placeras i en engagerad, välkomnande familj, alla elever undervisas av en mix av brittiska lärare och skandinaviska lärare som kan hjälpa till när engelskan inte riktigt räcker till. På så sätt ser vi till så att våra elever känner sig trygga, men samtidigt utmanade och motiverade till att använda engelskan, och det i sig är en av de viktigaste sakerna för att språkundervisningsdelen av en språkresa ska bli en succé.

Så tips nummer ett för er svenskar är helt enkelt att hitta ett språkreseföretag som anställer inhemska såväl som skandinaviska lärare och aktivitetsledare. När man är i ett annat land är det viktigt att både utmanas, men samtidigt ha det säkerhetsnät som ens modersmål är, i fall det andra språket inte riktigt räcker till. Av de företag som jag jobbat på är det bara STS som garanterat detta. Att åka på en språkresa är nog egentligen det bästa man kan göra för att utveckla sina främmande språkskunskaper. Jag forskar om tvåspråkighet, och en av de bästa sättet att utveckla sin engelska, vilket det ju ofta rör sig om när svenskar åker på språkresor, är helt enkelt att omgärda sig med det. Metoden kallas immersion, och är en av anledningarna till att språkresor är en investering i dig själv och din framtida skolgång. Om vi ska prata specifika resebolag kan det vara kul att veta att STS erbjuder alla elever att antingen bo tillsammans med elever från det egna landet, eller tillsammans med elever från andra länder, för att på så sätt hjälpa till att stärka chansen till att språkresan skall ge önskat resultat.

Men vad mer ska man tänka på när man åker på språkresor? Tja, ålder spelar alltid roll, är man 20 år prioriterar man andra saker än en 15-åring, men följande check-lista kan alltid vara bra att titta på:

- Vill jag ha en intensiv eller en mer avslappnad undervisning?

- Vill jag lära mig brittisk eller amerikansk engelska? Spelar dialekter roll?

- Vilket socialt program erbjuder mitt språkreseföretag?

- Det är sommar, är det viktigt för mig att ha möjligheten att bada?

- Får jag ett certifikat efter mina studier?

- Hur länge vill jag vara borta? Tre veckor, ett år?

- Är det viktigt för mig att kunna prata med elever från mitt hemland under min språkresa?

- Vad är företagets alkohol- och drogpolicy? Hur får jag en resa som är både rolig och som mina föräldrar kan känna sig trygg med?

- Vad för information erbjuder företaget innan, under och efter resan?

- Vill jag ha traditionell undervisning, eller vill jag kombinera språkstudier med fotboll, dans, ridning eller andra aktiviteter?

Hoppas att dessa tips kan vara till nytta för någon, fråga gärna om ni har mer specifika frågor om språkstudier i Oxford, Brighton, London eller Skottland.

Ha det, Johan


RE: Att tänka på när man planerar språkresor
2013-04-10 16:35   Blivande språkreseledare

Hej Johan! Jag undrar om det går att få tag på dig så du kan berätta lite mer om hur det är att jobba som ledare? Har nämligen blivit erbjuden chansen men skulle gärna vilja få höra mer av någon som faktiskt jobbat som det.


Hitta utbildningar inom kategorin
Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀