Feedback

Tyck till om plugga-utomlands.se

Kommentar Recensera
E-post (valfritt)

Innehåll

Layout

Användarvänlighet

Helhetsintryck

Plugga till läkare - Rumänien

photo Plugga till läkare - Rumänien
Hej! tänkte söka till läkarutbildningen i Rumänien, Cluj-Napoca. Är det någon annan som är inne på samma spår...kanske vi kan bolla lite med tankar och tips man har fått höra:)
AK
icon 2007-02-11 20:15
icon AK
icon 5

photo Ang: Plugga till läkare - Rumänien
Jag funderade på Rumänien :)
SiLviQa
icon 2007-02-13 21:30
icon SiLviQa
icon 3

Tjena!
Vi är 2st från Umeå som är inne på samma bana! Funderar i första hand på sibiu men inget är bestämt.
Har mycket funderingar själv men vi kommer nog att sticka om allt löser sig!!
Vi kan ju maila och bolla lite tankar!
mvh
stefan
icon 2007-02-28 13:17
icon stefan
icon 11

Hej!
Jag har också lite funderingar på Rumänien... Är det någon som har hört nåt om kvaliteten på utbildningen? Behörighet? Jag ska läsa upp naturämnen på KomVux i höst. Räknas dessa?

/M
Maja
icon 2007-05-01 16:31
icon Maja
icon 1

photo mmm
Hej.
Min flickvän och jag pluggar i Bukarest. Jag pluggar ekonomi och hon läkarprogrammet (3:e året).

Om ni maila så vi/hon försöka besvara era frågor.

jocke_bergman (at) yahoo.se

Mvh
Joakim
Joakim
icon 2007-06-09 19:33
icon Joakim
icon 1

Hej.
Jag är intresserad av att studera till läkare i höst. det visar sig att Rumänien är ett av de länder som inte kostar en hel förmögenhet att studera. jag undrar ifall ni har några tips på högskolor etc? svara gärna :)
calle
icon 2007-07-24 21:17
icon calle
icon 3

Jag fick ett sånt mail om Rumänien och jag har sökt.
Nu håller jag på och fyller i massa papper som ska skickas till dem nästa vecka!
Jag får se om jag åker menmen...
ace
icon 2007-08-11 19:00
icon ace
icon 6

photo Rumänien
Jag vill verkligen plugga i RUmänien, men letar efter någon/några som också vill det. Är man ett par stycken som kan kanske dela bostad och hjälpas åt att förhöra varandra, hjälpa och stötta varann så har vi alla mycket större chanser att slutföra utbildningen med bravur :) jag söker alla som tänker som jag. Vill helst inte åka ensam. Adda mig på direkten sthlmskillen17@hotmail.com
/ Erik 22
Erik
icon 2007-11-15 01:20
icon Erik
icon 2

hejsan!

läste nyligen att du vill plugga till läkare i rumänien, det är så har att i framtiden har jag planerat att plugga till läkare förståss utomlands, hur kommer det sig att du väljer rumänien ? jag har fotfarande inte gått ut gymnasiet, skulle fråga dig var ifrån du har fått information angående utlands studier ? hur går man till väga ?

MVH bella
Bella
icon 2007-11-15 21:24
icon Bella
icon 3

photo RE: Plugga till läkare - Rumänien
Hejsan.
Jag funderar också på att börja plugga till läkare i rumänien dock hittar jag ingen sida, där man kan läsa om själva utbildningen. hur det är organiserat och vad för kurser det är man läser.
Vilka behörigheter behövs? och hur ansöker man?--
Armani
icon 2008-03-03 18:26
icon Armani
icon 2

tja vi ska åka till rumänien och plugga till läkare.. vi är 4 killar och jobbar för nuvarande på karolinska som buiomedicinsk analytiker.. Vi ska åka till Clou eller hur de nu stavas, utbildningen kostar ca 25000 kr per år.. och är 6 hela år, de första åren ska vara väldigt intensiva och intressanta då de är mkt anatomi och fysiologi. Dessa är vår specialite här på motagningen =) ..

Hör av er någon om ni vill hänga på oss!!???!??!?

Adda eller maila mig på: glom.de@hotmail.com

med vänliga hälsningar
/Arben
arben
icon 2008-04-04 16:12
icon arben
icon 114

vart skickar du ansökan??
arben
icon 2008-04-04 16:15
icon arben
icon 114

Hej på er!

Nu är det så här att jag inte åkte ner till för att plugga ändå.

Men, jag var nere i Cluj-Napoca, där jag tänkte plugga till läkare på den engelska sektionen.

Det man behöver är att få alla sina betyg framför allt gymnasiebetyg översatta till rumänska av en legitim översättare, det kan man göra billigare i Rumänien.

Man behöver en läkarintyg om att man är frisk (kan man få i Sverige)

När man lämnar in alla sina papper till skolan får man med sig hem skolintyg som man ska lämna till CSN.

Man får gör en engelsk test, för att se hur mycket engelska man kan.

Just det! Man får ta ett passfoto med, dom behöver bild på en.

Jag har mailadressen till skolan om man vill maila till hon som har hand om ansökningarna i Cluj-Napoca. Jättetrevlig kvinna!

Hör av er här om ni är intresserade och lycka till!

/AK
AK
icon 2008-04-07 10:44
icon AK
icon 5

Bella!

Varför jag valde Rumänien är för att jag kommer därifrån. Men egentligen spelar det ingen roll, det är väldigt många svenskar som pluggar just i Cluj-Napoca. Känner några av dom som redan har hunnit plugga några år.

En av mina bästa vänner började plugga i höstas därnere fast hon pluggar på den ungerska sektionen i Tirgu-Mures.

Som sagt jag kommer inte börja plugga, har bollat fram och tillbaka men har kommit fram till att jag är för gammal för det :) Men är det någon av er som behöver hjälp med någonting, säg gäran till så hjälper jag till så gott jag kan!

Ha det!

/AK
AK
icon 2008-04-07 10:48
icon AK
icon 5

tja kan du maila hennes mail adress? ??
mvh arben
arben
icon 2008-04-07 16:01
icon arben
icon 114

monicapopa@umfcluj.ro

Här kommer den! Lycka till :)
AK
icon 2008-04-08 07:41
icon AK
icon 5

snart pluggat klart första året tandläkarutbildningen i cluj napoca,rumänien.
Om det e något ni undrar så adda detta mail, med ett meddelande bifogat med adda.

da_outlaw88@hotmail.com
Tuggis
icon 2008-04-08 17:34
icon Tuggis
icon 1

det var ju moget att bara dra med en adress så där.. Detta är allvar inget att skämta om. Väx upp
Arben
icon 2008-04-09 10:40
icon Arben
icon 114

Menar du mig eller? Du behöver faktiskt inte vara otrevlig om du inte anser att det räcker...be snällt...det kommer man långt på!
AK
icon 2008-04-09 13:45
icon AK
icon 5

jag har addat dig =).
Vi är några killar som kommer ner till skolan i cluj för att se oss för, dock ej för tandläkare, utan vill studera medicin (läkare). Har du någons mail adress där som jobbar på skolan? tex av någon där som har hand om ansöknings papper. Har nämligen ringt/skickat mail men de där helveten där nere verkar inte ta något seriöst, får aldrig något svar.
Hoppas du kan hjälpa oss om hur vi ska gå tillvägar.
mvh Ben
Ben
icon 2008-04-09 13:57
icon Ben
icon 114

Tja...
Jani, återigen fel information.... men men, inte precis dedär man ska ha me i sin "ansökan" AK..... Monica Popa är inte längre kvar..... Dom kommer ha begränsat me platser...
Ja pluggar också här, tillsammans med "Tuggis"...
Har skrivit många ggr förut, men men, fråga på ni, o "Tuggis" se till att int ge fel information till de sökande polarn.... :)
Hade tjaaa
Dr Acula
icon 2008-04-11 21:40
icon Dr Acula
icon 67

Hej
När ska ni åka till Cluj?
Jag och en kompis ska åka ner i början på maj.
Tette/eva
icon 2008-04-15 08:23
icon Tette/eva
icon 3

Arben, är det du från Laxå?
Anonym
icon 2008-04-15 15:06
icon Anonym
icon 2

Vem är de som undrar?
Arben
icon 2008-04-15 21:24
icon Arben
icon 114

tjena...
jag är student i Lasi , andra året läkare..
bra skola 2 svenskar som pluggar här behöver mer folk från sverige....
bra skola , har skolat på engelska sen 20 år tillbaka..
hör av er om ni vill veta nåt...
rumäninen
icon 2008-04-16 01:52
icon rumäninen
icon 1

Tjena!
Du som studerar i lasi!!
Är på gång att åka till rumänien i höst! Har sökt till Cluj men lasi skulle funka lika bra. Problemet är att jag får reda på först i mitten av Juni om jag tar mig in i Cluj... Har du möjlighet att kolla om dom accepterar sena ansökningar i lasi?? Skulle iofs kunna sända in en ansökan ändå å tacka nej om jag skulle ta mig in i cluj...
Min msn/mail är elpajito@hotmail.com
steffe
icon 2008-04-16 11:19
icon steffe
icon 11

Tja kan jag f¨å någon mail till någon där nere, eller telefon nr? vart ska man skicka ansökan??
vad betalar du per år??
GGF
icon 2008-04-16 16:16
icon GGF
icon 114

tjena,,,kul att det finns folk som vill söka...
visst de accepterar sena ansökningar..jag betalar 3600 dollar per år...
för de som söker till Tandläkare i Cluj, vet ni att efter andra året så måste ni börja läsa på rumänska alla ämnen...jag va där o prata med deras rektor o han sa att efter 2a året så pluggar man på rumänska om man läser Tandläkare.

Hör av er .....
hjälper gärna med frågor
farre
icon 2008-04-16 22:13
icon farre
icon 1

tjena ........pratade med en kille.

skolan kostar 3600 dollar per år
Lasi låter bra, undra om nån mer ska söka ?

ha d
george
icon 2008-04-17 17:39
icon george
icon 1

tjena.....

Mail mig angånde Lasi,,, hjälper er gärna

Bengesht81@yahoo.se
farre
icon 2008-04-18 00:05
icon farre
icon 1

Akta för skoler som tar in många studenter....de har inte platser för så många studenter för senare år i praktiken....större skoler som tar in fok hur som helst ha det problemet
farre
icon 2008-04-22 22:33
icon farre
icon 3

Vadå vad spelar det för roll om de tar för mkt folk? huvudsaken är väl att man får sin utbildning, och leg.. eller vad menar du? vad har du själv för erfarenheter?
DFK
icon 2008-04-23 11:04
icon DFK
icon 114

Hej!
Jag vill så gärna ha alla möjliga info ni har till mig angående läkareutbildningen i Polen.mest vill jag veta antagningspoängen,vad det kostar hela utbildningen och hur mycket CSN står för.

Snälla ni som vet mycket låt mig ta del av allt ni vet om detta

Tack så jätte mycket

Email: temprament_high@hotmail.com
En desperat tjej
icon 2008-04-23 11:17
icon En desperat tjej
icon 5

Hej Trivs du bra i Iasi?? Jag funderar på att åka dit
Mike
icon 2008-04-27 11:51
icon Mike
icon 4

Tjena.
Vad e det for hemsida till Lasi?
jj
icon 2008-04-28 15:04
icon jj
icon 22

Hejsan. Jag heter Dan Bora och jag hjälper framtida studenter komma in på läkar/tanläkarlinjen i Cluj-Napoca i Rumänien. All information ni behöver hittar ni på min hemsida www.futuredoctor.eu . Jag svarar personligen på alla frågor ni ställer. MVH/Dan Bora - Futuredoctor
Dan Bora
icon 2008-05-16 00:05
icon Dan Bora
icon 1

Tja, hmm.... Ni som vill söka till Cluj, kolla den andra tråden istället....
www.plugga-utomlands.se/forum/viewPost.aspx?PostID=10400
Där står det mycket mer info o liknande... Det går alldeles utmärkt att söka själv...!!!
Hade bra /// Viktor
Dr Acula
icon 2008-05-31 17:48
icon Dr Acula
icon 67

user HEJ!
nästa år kommer jag förhoppningsvis börja plugga till läkare...
Troligtvis blir det inte i sverige eftersom jag inte har 20,0
Vart hade du tänkt plugga, i vilket lanf, etc
marta
icon 2008-07-14 01:26
icon marta
icon 1

photo RE: RE: Plugga till läkare - Rumänien
Hey på er.Jag vill ha mera information om läkarutbilning i Rumänien.Efterssom just nu läser jag i Poland men min man vill plugga i Rumänien.
Tack för hjälp Pusss
Saskia
icon 2009-02-13 23:53
icon Saskia
icon 1

Hejsan!
Jag och mina 2 vänner tänkte söka till läkarutbildningen i Rumänien, Cluj-Napoca. Vi har försökt nå skolan på alla sätt men det verkar inte gå!! Nu har vi kommit i kontakt med en agentur, som verkar vara seriös. Varpå vi oxå har erhållit svar ang. intagningen! Tack till alla er som håller oss informerade om skolorna där nere.

Är det någon annan som är inne på samma spår?? Kanske vi kan dela lite på tips man har fått höra och så =) hör av er. Vore ganska kul.
Maja
icon 2009-02-21 11:10
icon Maja
icon 114

Hej.
Jag håller oxå på att söka till läkarutbildningen i rumänien genom en argentur.
Tänkte höra vilken det argentur som ni sökte genom? Vad säger dom angående intagningen? Vore nice om man kunde få lite tips, ifall att ni vet något som är bra att veta.
Warren
icon 2009-03-02 14:48
icon Warren
icon 3

Hej Warren! Jag har försökt med pluggamedicin men de gick inte att nå dem sen fick ja tips om Läkarstudier utomlands. Vart i kontakt med han ett antal gånger. Han säger det att det typ är på gång ett intagningsprov och lite små görändringar där nere. Prata med han idag så vi ska nu skicka vår ansökan. Han nämde oxå att de va lite tidigt men att de gick bra att ansöka!! Verkar helt ok!? Vilken agentur söker du igenom? Hört något positivt/negativt?
Maja
icon 2009-03-03 00:25
icon Maja
icon 8

Hej, Jag läste läkare höstterminen 09 i cluj, men hoppade av. Min erfarenhet säger att om man ska söka genom agent, så är det bästa att söka genom svensk agent. Plugga medicin. verkar vara struliga, men hjälper till om problem uppstår. Har hört flera som haft problem med utlänska så kallade agenter... plugga m. har också ett kontor i cluj dit man kan gå om man har funderingar, vilket man ofta har under första tiden. Om någon har frågor kan jag hjälpa till och svara så gott jag kan.
Micke
icon 2009-03-03 14:12
icon Micke
icon 4

Hej Maja.
Jag tänkte oxå på Pluggamedicin men sen hittade jag Mediro, som verkar vara samma sak. Har dock inte pratat med dom, men skickade in min anmälan igår. Verkar vara så att dom nästan kan garantera en plats på universitetet där, iaf om man läser på deras hemsida. Fast man ska väl kanske inte tro på allt som står, antar jag.
Warren
icon 2009-03-03 16:53
icon Warren
icon 3

hejsan Micke!
Jag har sökt via Bens Agentur. I för sig så är de vän till vän så han är helt ok. Varför sluta du där? Jag själv har sökt till Tirgu Mures. Ligger typ 10 mil i från Cluj. Vad tror du om det? Jag har personligen bara hört massa bra saker men en del negativt om Cluj. Vad kommer det sig? Det kanske inte stämmer?

TACK FÖR SVAR
Maja
icon 2009-03-03 20:47
icon Maja
icon 8

Hej Maja
Jag åkte hem eftersom jag inte trivdes så bra med undervisningen. Är lite annorlunda kultur i undervisningen än vad man är van vid i sverige, lärarna har hög status och eleverna låg. Var väldigt många svenskar mådde dåligt av vissa lärares attityd. De vill sätta hård press på sina elever så det ska studera ordentligt. Vad gäller den skolan du sökt till var det några killar i min klass som bytte till den skolan (tror det var den) och vad jag hört så trivdes de mycket bättre där. Verkar också vara ett bra alternativ med agenten du valt.
Micke
icon 2009-03-04 20:29
icon Micke
icon 4

Hej Micke!

ja det är precis dem orden plus lite till jag hört om Cluj. Vad glad jag blir att höra att dem trivs. Ger lite trygghet att höra de. Jo jag har vart i kontakt me några av killarna i Tirgu Mures via deras blogg. Verkar kanon bra! Dem har ju berättat hel del om Cluj, fy fan. De är ju ganska många svenska som läser där nu.

Tydligen är de bara 50 svenska kvar av alla dem 500 pers. som sökte i höstats i Cluj. Så jag förstår varför du hoppa av..
Så ska du inte ta och sattsa på Tirgu Mures du oxå då? =)

Det verkar vara de billigaste alt. oxå samt att de är ganska nära till Cluj etc.

Ja Bens- Agentur verkar bra. Behöver inte ens betala förens man är där nere. Vilket ger mig en trygghet som betalare!?

maja
Maja
icon 2009-03-05 12:29
icon Maja
icon 8

Tror inte det blir mer läkarstudier för min del, har lite andra planer. Vill inte vara negativ, men tror du ökar dina chanser att stanna kvar om du förbereder dig på lite tuffa tag i skolan, även dit du ska. Många rumäner jag täffat menade att skolkulturen generellt är tuff även i grundskolan. Men är man beredd på lite muntliga förhör och hård studietakt så ska det nog gå fint. Sen var vissa kurser helt värdelösa i cluj, vilket du säkert slipper i Tirgu Mures. Men jag tror också att förhållandena blir bättre med åren där nere, så även i cluj. Kör på din plan, tror det kommer gå bra för dig.
Micke
icon 2009-03-05 18:19
icon Micke
icon 4

Hej Micke!
Jo jag har forstat att de verkligen ar tufft. Men jag ser fram emot de, :)
De ar tydligen bara en massa muntliga tenter enligt grabbarna. Men va gor man!? Bara kora pa antar jag. Vet inte riktigt hur ja ska forbereda mig, kanske bara lata de komma som en small :) hihi
Maja
icon 2009-03-06 11:43
icon Maja
icon 13

Hej alla !
Jag har också tänkt söka till rumänien för tandläkarlinjen men undrar hur man får tag på bens agentur? skulle vara snäll om någon gav kontaktuppgifterna !

TTack!
kalle
icon 2009-03-10 03:41
icon kalle
icon 1

Hejhej

Jag undrar om ngn kan vara vänlig och ge lite info om hur man kan söka till läkarutbildningen i Targu Mures. Samt även ge ett telnr på ngn som man kan nå på själva universitetet som man kan prata me betr detta.

Det vore super =)

Önskar er alla lycka till antingen med studierna eller ansökningarna

/R
R
icon 2009-04-11 04:14
icon R
icon 2

photo RE: RE: RE: Plugga till läkare - Rumänien
Hej, Jag undrar hur man får tag på Bens Agentur?
Jag är också intresserad av att läsa medicin till hösten i rumänien?
Har någon en email adress att lämna ut?
A
Ann
icon 2009-04-12 21:40
icon Ann
icon 3

Jag drar nog till tirgu mures den 1a oktober! :)
nån som har nån aning om hur det är där ? vore kul o surra lite!
Hur är det med beachvolleyball i rumänien ? nån som är där och pluggat som sett av det nånting nån gång ?
Dr Beach
icon 2009-04-12 22:05
icon Dr Beach
icon 8

Hej!

Jag vill plugga till tandläkare, håller på och läser basåret..
Fysik B
Kemi B
Biologi B
Matematik D
snart klar med alla..

Men jag har inte 20,0 och vet ni var man kan komma in på tandläkarlinjen Sverige eller utom lands, men först helst Sverige.
Jag har tänkt satsa på hp provet.

Snälla någon hjälp mig!! Skulle vara tacksam...
Bryar
icon 2009-04-17 12:19
icon Bryar
icon 8

Hej på er alla!

Jag håller på just nu att avsluta mina juridikstudier och av nån konstig anledning kan jag inte släppa tanken på att även läsa till läkare. Har uppfyllt min ena dröm och jag antar att jag även vill passa på att uppfylla dröm nr.2... Ska läsa lite kemi till hösten o söka till läkarutbildningen i tirgu mures Ht 2010. Om det finns någon annan som tänker i liknande banor o hade tänkt att söka till nästa år så skriv gärna så kan man utbyta både mailadress o tankar =)

Önskar er alla lycka till me både studier o ansökningar =)
Miss R
icon 2009-04-19 10:39
icon Miss R
icon 2

Någon som ska plugga till tandläkare, höst terminen 09
Vilket jag också tänk att läsa isf maila mig nad_khaledi@hotmail.com så kan vi dela lite tankar och ideer. Hade vart jätte bra
Hörs!
Miss N
icon 2009-05-01 00:26
icon Miss N
icon 5

Hej!

Jag vill plugga till tandläkare, håller på och läser basåret..
Fysik B
Kemi B
Biologi B
Matematik D
snart klar med alla..

Men jag har inte 20,0 och vet ni var man kan komma in på tandläkarlinjen Sverige eller utom lands, men först helst Sverige.
Jag har tänkt plugga utomlands annars. kanske Rumänien?

Behöver hjälp!!!
Bryar
icon 2009-05-04 10:40
icon Bryar
icon 8

Har vart i kontakt med Ben hela våren och fick mina papper godkända av universitetet förra veckan, bara skolministeriet kvar nu.

Ni som söker till Targu Mures, addda mig på min mail så håller vi kontakten under sommaren tills vi åker. Vore kul om fler åker ner till Targu Mures.

Adda mig...

a.k_87@hotmail.com
Arto
icon 2009-05-27 11:42
icon Arto
icon 11

Heej alla!
Jag tänkte söka till tandläkare i Cluj napoca, kan man Skicka in alla dokument själv eller ska man söka via Agentur? Antar att de är lite bekvämare att någon tar hand Om allt, men frågan är, går de att söka in själv?
och när är sista ansöknings dagen?

Penny
Penny
icon 2009-05-28 09:21
icon Penny
icon 114

Tja Atro!
Jag har sökt via medinro och har också fått ett godkännande från Universitetet och vad jag förstod så är det bara skolministeriet kvar för min del oxå, men de lär vist ta lite tid tills man får klartecken från skolministeriet!?
adda mej på facebook, om ni känner för att bolla lite med tankar och idieer.. =)

/
Anna Jore
Anna Jore
icon 2009-05-28 09:33
icon Anna Jore
icon 13

Hej Anna, det kommer att bli i mitten av juli då man får reda på om man kommit in. Och facebook är egentligen inte mitt forum, har typ inte använt det på ett år, men kör väl igång igen då.

Vi får bolla vidare med ideer. Har även en kompis somn är i samma situation som oss. Skönt att veta att man inte blir själv där nere.
Arto
icon 2009-05-30 00:32
icon Arto
icon 11

Hallå!

Vi är tre kompisar som vill åka ner o plugga till läkare i Rumänien men ingen av oss har läst Kemi, fysik och sånt på gymnasiet. Krävs det för att komma in på linjen? Och om INTE behövs det för att klara av linjen???

Tacksam för svar!

Ha det bra!

//Yonis o co
Yonis o co
icon 2009-07-06 12:31
icon Yonis o co
icon 7

Hej, jag undrar också om naturkurserna är nödvändiga där i Rumänien? Och hur säkert är det att man kommer in med 13 i snittbetyg? Har ju viljan och kan betala en slant för utbildningen så där är det ingen fråga om saken.

Någon som är inne på samma spår? Adda mig på ar33z@hotmail.com
Ares
icon 2009-08-25 19:38
icon Ares
icon 12

jag tänker också börja plugga medicin till ht 2010 i Rumänien.Jag har tänkt att resa dit och lämna ansökningsblanketten själv men vet inte riktigt vad som behövs att ta med så att allt går rätt till.Jag vet att det är inte så dyrt att resa dit därför tar jag chansen att åka dit själv därför vill jag vara säker på mina papper kan du något om det så skriv gärna till mig tack så mycket.
pa
icon 2009-09-02 11:51
icon pa
icon 1

Hej,

Är det någon som vet om de tänker införa något intagningsprov i Rumänien HT-10?

Tack!
Abraham
icon 2009-09-03 13:49
icon Abraham
icon 2

Hej igen,

Tar dom in folk på vårterminer också eller endast hösttermin??? Någon som vet?
Yonis
icon 2009-09-04 10:14
icon Yonis
icon 7

Man ska ha ett SLUTBETYG i från Gymnasiet (gymnasiekompetens). Det är det viktigaste!! Från och med i år ser de lite annorlunda ut. De är många som inte har erhållt en plats vid Cluj Napoca samt tirgu mures.
MM
icon 2009-09-04 12:56
icon MM
icon 114

Yonis - Bara antagning höstterminerna är jag rädd för. 99% säker på det.
Jonas
icon 2009-09-07 11:54
icon Jonas
icon 8

Hej!

Jag har ett väldigt bra slutbetyg (utan naturämnen dock men det ska jag plugga upp på våren o hösten 2010).

Jag har 19.18 i snitt i betyg så jag oroar mig inte om det. Men jag ville bara veta om dom tar in folk på vårterminer också eller endast höstterminer för jag blir nämligen färdig 2011 med komvux skulle vart kul att åka direkt till Rumänien efter komvux o inte behöva vänta ett halvår till , men om det är det jag måste så får jag väl göra det.

Var bara nyfiken.

Ha de bra, mvh Yonis
Yonis
icon 2009-09-07 12:58
icon Yonis
icon 7

Jonas: Tack för svaret. Det gör väl ingenting i det stora hela, jag får väl vänta ett halvår till sen då. Så om två år borde jag vara därnere.

Någon som har några spontana tankar/åsikter om vilken skola som är bäst - Tirgu Mures eller Cluj?

Personligen lutar det mer åt Cluj för det är en äldre skola med anor och rutiner som går långt tillbaka. Å andra sidan har jag en kompis som säger att Tirgu mures har mindre klasser och att man får mer hjälp där plus att folk är allmänt mer nöjda med den skolan.

Jag vet inte?

Vet ni?

Mvh Yonis
Yonis
icon 2009-09-07 15:24
icon Yonis
icon 7

Utbildningsministeriet tar ENDAST in folk som har läst natur, detta beslut är taget i år och ja tror inte att man kan söka mer än på hö-terminen. Kolla med medicinstudier.com dem ger ju all information grattis!
Ida
icon 2009-09-07 20:06
icon Ida
icon 114

Vad bra att jag ska plugga det då :)

Men det är inte ett måste att man får MVG i naturämnena eller? Har svårt för matte nämligen...

Ha det bra,

Yonis
Yonis
icon 2009-09-08 09:48
icon Yonis
icon 7

Yonis:

Personligen rekommenderar jag Cluj Napoca! Tirgu mures är en nystartad Universitet, så än så länge är de ett expriment. I Cluj är dem erfarna och vi trivs alla jätte bra. Ingen annan stans får man lika stor hjälp som i Cluj. Detta är de BÄSTA UNIVERSITETET I Rumänien, enligt Europa KPK. De är ju typ 13 Svenskar som pluggat i Targu mures endast,jämfört med ~300 i Cluj!

Med vänliga hälsningar

Sophie
sophie
icon 2009-09-08 13:11
icon sophie
icon 114

Sophie:

Tack så hemskt mycket för svaret! Det var precis vad jag ville höra! Och ungefär så jag tänkte också - Cluj har ju funnits länge visste jag osv och har väl ett ett bra rykte som gör att man kan bli anställd hemma plus att man kanske lär sig exakt det man borde och inte något annat så att man kan något också när man kommer hem och inte bara är "läkare på pappret".

Att man får mycket hjälp kommer som en mycket positiv överraskning då jag trodde att pga större klasser i Cluj att man inte fick lika mkt hjälp som i Tirgu Mures.

Men! Vad bra i alla fall!

Med vänliga hälsningar Yonis
Yonis
icon 2009-09-08 14:57
icon Yonis
icon 7

Hört om flera som bytt från cluj till TM och trivts bättre där. men smaken är väl som baken :)
Jonas
icon 2009-09-08 18:31
icon Jonas
icon 8

yonis:

har du sökt redan?
sophie
icon 2009-09-08 20:56
icon sophie
icon 114

Sophie:

Nej jag har inte sökt än, då jag hade tänkt plugga ett år komvux först. Så jag söker om 2 år (eftersom dom inte tar in på våren). Jag kom på detta ganska sent annars hade jag börjat plugga komvux redan nu i höst och sökt in till Rumänien hösten 2010, nu blir de 2011 istället.

:/

//Yonis
Yonis
icon 2009-09-09 10:08
icon Yonis
icon 7

hej allihopa!
Jag ska börja min utbildning nu i oktober
Ska läsa Medicina Generala ( general doctor )i Timisoara och när man läser många inlägg ovanför få man en klar bild av att många av er är rätt förvirrade och lite vilse
1. man behöver inte ha de naturvetenskapliga ämnen för att komma in i rumänien.
2. man kan fortfarande söka in för att börja plugga nu i october
3. man behöver inte betala miljoner för att fixa sina papper
4. Det finns även möjligheten att studera gratis alla år ( utan att betala 4000-8000 euro )
eller studera för 1,200 euro.

För frågor eller funderingar mejla mig doctors@live.se
SweStudent
icon 2009-09-09 17:01
icon SweStudent
icon 48

hej allihopa!
Jag ska börja min utbildning nu i oktober
Ska läsa Medicina Generala ( general doctor )i Timisoara och när man läser många inlägg ovanför få man en klar bild av att många av er är rätt förvirrade och lite vilse
1. man behöver inte ha de naturvetenskapliga ämnen för att komma in i rumänien.
2. man kan fortfarande söka in för att börja plugga nu i october
3. man behöver inte betala miljoner för att fixa sina papper
4. Det finns även möjligheten att studera gratis alla år ( utan att betala 4000-8000 euro )
eller studera för 1,200 euro.

För frågor eller funderingar mejla mig doctors@live.se
SweStudent
icon 2009-09-09 17:01
icon SweStudent
icon 48

Hej!

Jag funderar starkt på att söka til läkarlinjen i rumänien via medinro. Vill komma in HT-10...vet ngn om jag borde förbereda mig för ngt? Några tips?
M
icon 2009-10-02 23:21
icon M
icon 19

Hej. Jag har pluggat samsam och har bara naturvetenskab till B. Det finns två ämnen som jag har fått IG i, kommer det påverka antagningen? Kan jag fortfarande söka och är chansen för att jag kommer in stor?
Keisha
icon 2009-11-15 21:48
icon Keisha
icon 2

håller på att plugga just nu i rumänien på läkarlinjen i targu-mures. det är en bra utbildning, lärarna är väldigt hårda och närvaron är DET VIKTIGASTE. från och med ht 2010 kommer kraven att komma in på läkarlinjen i rumänien att bli hårdare har du gått natur är det nog inga stora problem. men har du inte läst naturvetenskapliga ämnen så minskar chansen för nästa höst.du behövver inte ha 20 för att komma in. några som kom in i targu mures hade 13,0 men det beror på hur många det är som söker. skulle rekomendera att du börjar plugga i targu mures tycker själv att det är en bra skola. kan inte säja så mycket om cluj förutom att det är 27500 kr (50 000 kr år)dyrare per år och att lektionsalarna är spridda över hela stan. den läkarlinjen har funits i flera år. targu mures har alla lektioner samlade i samma byggna en lektion har vi på sjukhuset som ligger två min gångavstånd från skolan. skolan startade sin engelska sektion ht 08. årsavgiften ligger nu på 8500 ron = 22 500 svenska kr.

har ni frågor om läkarlijen i targu mures och är intresserade av lite info så är det bara att ta min MSN

David_Sterner@hotmail.com
DS
icon 2009-11-19 22:05
icon DS
icon 2

Det där med Targu Mures låter inte helt fel. Jag var nära att dra dit tills jag fick reda på att jag kom in här i Cluj. Pluggar nu första året och är överlag riktigt nöjd. Terminsavgifterna är det dubbla jämfört med Targu Mures (50.000 kr/termin) men ändå 30.000 kr billigare än i Polen (i Polen tar de till och med 120.000 kr första året för att sedan minska till 80.000 resterande 5 åren). Administrationen och byråkratin är ett evigt problem här i Rumänien och den går inte att kringgå.

Annars väldigt nöjd med utbildningen här i Cluj och jag ångrar mig inte en sek. Har du frågor eller bara är allmänt nyfiken kan du höra av dig på:

admin@ejjan.se eller besöka
www.ejjan.se

På återseende och hoppas vi ses i Rumänien till nästa höst :)
Egill "ejjan" Arnljots
icon 2009-11-20 15:10
icon Egill "ejjan" Arnljots
icon 10

David Sterner:

1. Du har vart i 1 targu mures i 1 månad och du verkar vara mýcket "kunnnig", Ta hand om dina studier istället för att gissa omkring!
För de första så är priset i Targu mures inte de du anget och inte heller den i Targu mures. För de andra så kommer inte intagningen att bli hårdare än vad det vart och de kommer inte att behövas några Naturvetenskapliga ämnen! För de tredje så är de många här som har 13 i snitt, därför targu mures är ett universitet med låg intagning, kännd för sin okunnnighet! Cluj är det bästa har alltid vart och kommer att vara.
Dj B
icon 2009-11-20 17:50
icon Dj B
icon 114

Hej David. Tack för ditt svar. Hur söker man in på skolan, måste man åka ditt och söka eller betale för ett agent som fixar allt? Hur gjorde du? Vill plugga medicin och din skola låter bra. Det skulle vara skit bra om du kunde skicka info omkring det. Min mail : Mrz_br0wn@hotmail.com
.
icon 2009-11-20 21:32
icon .
icon 2

Dj B, hahahahahahaha är det experten som talat ut eller? :D
Bara undrar vart du fått all den informationen? Har du gjort en studie där du mätt alla utländska elever som kommit ut från skolan i tm och jämfört med cluj eller?
Märkligt isåfall med tanke på att det här är andra året den existerar.
Men så länge det är ok att bara slänga ur sig saker helt och hållet utan fakta så tar jag tillfället i akt och säger "cluj suger"!
Jonas
icon 2009-11-23 11:49
icon Jonas
icon 8

Jonas! Lungna ner dig lite. Du är första års elev och har inte mkt koll på vad som händer. Så stay cool dude!!
Dj.AL
icon 2009-11-23 15:08
icon Dj.AL
icon 114

Börjar bli sandlådenivå som så många gånger tidigare.

Iuliu Hatieganu (Cluj) har nu slängt upp sin hemsida på engelska för den som är intresserad av terminsdatum, kurser/ämnen de olika åren mm.

Egill "ejjan" Arnljots
www.ejjan.se
Egill "ejjan" Arnljots
icon 2009-11-23 15:51
icon 10

Sandlådenivå är vad det är. David S, du har helt rätt gällande terminsavgiften på 8500 Ron per år. Skillnad i kvalitet mellan Cluj och Targu Mures kan jag inte nämna något om. Men vet att det är många som vill flytta från Cluj till Targu Mures. Och det är många som faktiskt sökt sig hit och börjat andra året här i Targu Mures, istället för att starta ett andra i Cluj.

Om detta beror på dålig kvalite på utbildningen i Cluj eller om det beror på människorna som bytt låter jag vara osagt. Men rykten går om att det är dåligt organiserat etc.

Utbildningen i sig håller hög klass. Bådde jag, David S och många andra kan med handen på hjärtat säga att anatomin håller en mkt hög nivå. Duktiga föreläsare. Många praktiska moment där man faktiskt från den andra månaden får börja jobba med cadaver. Detta ska vi vara glada över i Rumänien oavsett vilken stad vi pluggar i.

Och i slutändan kan jag lova att man kommer bli en riktigt duktig läkare oavsett vilken stad ni väljer.

Lycka till med studierna!
Dr. M o r a r o
icon 2009-11-25 22:51
icon Dr. M o r a r o
icon 11

Dr. M o r a r o
Jag håller med dig helt och hållet. Spelar ingen roll vart man studerar så länge man gör sitt jobb. Jag pluggar i Timisoara och visst organiseringen e inte som i sverige Men vad förväntade ni er?
Jag trivs hur bra som helst och vi har avgift 4000 euro per år. Rätt ok ändå.
Sen för alla er där hemma - Man kan göra intagningsprov och komma in gratis !...
Jag tycker att uppläget är rätt bra och jag får tid till alla partial samtidigt som allt går rätt fort.

Mvh Katja

doctors.bloggproffs.se/
swedoctor
icon 2009-11-26 09:38
icon swedoctor
icon 48

Dr. Muraro:

- Först använd dig ABSOLUT inte av lärarens namn!! Det finns lagar mot sådant!

- För det andra så läser jag 2:a året i targu mures och jag har inte träffat på några som bytt från Cluj till Targu mures, om de är någonstans man vill läsa så är det absolut Cluj och inte Targu mures, Lasi etc. Att anatomin håller "hög klass" är dina åsikter och din låga kompetens i ämnen! Du har Absolut inte något att jämföra det med. Man följer sk. EU direktiv numera!! Jag vet dock folk som inte fått gått kvar i Cluj pga. att dem missat ämen, vilket enligt nya regler gör att man inte får läsa vidare. Dessa personer har sökt sig vidare till Lasi och 2 har sökt sig till Targu mures, men ej blivit accepterade. Jag håller med etv, personerna ovan som kritiserar Univers. i Targu mures. Tycker att de är bra att nu lämnar ut korrekt information om Universitetet.

Till er som ska börja plugga 2010; sök er till Cluj och ingen annanstans!! Lyssna inte på sådana och inte ens uppger sitt eget namn", en misslyckad person vill alltid dra med andra i spelet.. Tyvärr!
Tänk er för
icon 2009-11-26 20:49
icon Tänk er för
icon 114

Om ni tycker något inlägg här strider mot reglerna så kan man anmäla det till info@studentum.se!
OBS
icon 2009-11-27 08:12
icon OBS
icon 1

Hej!

Jag har också tänkt söka till rumänien, ht 2010 (läkare) och skulle jätte gärna ha kontakt med någon här som tänker i samma banor. adda mig sas.matrixschool@yahoo.com :D
She
icon 2009-12-01 12:40
icon She
icon 7

photo RE: RE: RE: Plugga till läkare - Rumänien
hej! jag vill själv söka till Ungern men nu när jag ört så mkt positivt om rumänien så börjar tänka om lite... i ungern kostar 12.600 USD/år och i rumänien 3600 USD/år det var en stoooor skillnad.. :S
ida
icon 2009-12-01 17:49
icon ida
icon 23

Kan bekräfta att det finns folk från Cluj som nu studerar i Targu mures. Anledning okänt
Hahaa
icon 2009-12-10 15:39
icon Hahaa
icon 1

Svar till "ida":
Det är olika prislappar på olika universitet även i Rumänien. 5000 Euro får du mynta ut här i Cluj, Targu Mures har en mer human price-tag på runt hälften av vad Cluj tar osv.
Egill "ejjan" Arnljots
icon 2009-12-14 13:10
icon 10

Är det någon som kan lista alla fördelar och nackdelar mellan cluj och Targu mures?! Man vet ju inte vilken man ska söka till när alla säger olika! :S Tack!! :)

sas.matrixschool@yahoo.com
She
icon 2009-12-14 18:53
icon She
icon 7

får man inte ha slutbetyg från komvux?
Laura
icon 2009-12-15 02:17
icon Laura
icon 3

får man inte ha slutbetyg från komvux?
Laura
icon 2009-12-15 02:17
icon Laura
icon 3

Såg att någon som hade 13 i betyg kom in på läkarlinjen. Vad är de viktiga? Jag har bra i betyg i naturämnena och engelska sedan g i resten. Är de naturämnena man kommer in på? för jag ligger nog runt 13 så de väll inte säkert man kommer in ens?
Erik
icon 2009-12-15 22:51
icon Erik
icon 1

Bästa Universitetetn i Rumänien är i Cluj Napoca; för vidare information vänligen Kontakta Rumänska ambassaden i sthlm. De flesta svenska som studerar i Rumänien är i Cluj (ca; 350), sedan finns de 85 svenskar runt om o Landet på andra universitet; Dessa siffror kommer i från CSN. För mer pålitlig data vänligen se CSN hemsida.

Till Erik:

om du har 13 i snitt så är läkarprogrammet INGET för dig!! Ska man bli läkare bör man ha ett Snitt på minst 18.
G-star
icon 2009-12-17 15:16
icon G-star
icon 38

G-star: jag tror inte det ligger så mycket i betygen,,, man kan ha haft massa motgångar under gymnasiet,,det beror mest på intresse om man ska klara av läkarutbildningen jag tror inte att man behöver MVG i Musik, bild,drama, matte E, Historia A-B, Samhällskunskap A-B, SV A-B, MiljökunskapA-B,Internationella relationer, Geografi A-B, Rättskunskap, Aktiekunskap, företagsekonomi,Kultur och idehistoria, ja listan e lång.. men har man bra betyg i naturämnena så anser jag att man e kvalificerad för läkarutbildningen. Å andra sidan finns det folk som Har MVG i alla ämnen kommer in i läkarutbildningen men har en stor brist på socialitet och kan inte hantera sina patienter på ett rätt sätt..
Sammanfattning: Så att säga att 13,0 betyder att man inte e kvalificerad till läkarutb anser jag är en mycket fel definition.
mvh
ida
icon 2009-12-18 13:30
icon ida
icon 23

Erik : 13 i snitt e inget problem alls! Du KOmmer komma in utan problem iopm att de inte har några krav på betyg. Har du flen än 3 Ig så kan uppstå lite frågor men annars är alla dörrar öppna. Dopck ska du nog tänka på om du har vad som krävs iom att det sjuk mycket att studera och Universitete e ingen gymnasie längre. Det är stor skillnad och man har inte tid med något annat än studera och studera på riktigt!

Laura : Komvux betyg räknas som slutbetyg.

Sen vad spelar det för roll vilken unioversitet e den bästa osv. Vi alla läser samma sak på samma sätt. Om man söker sig till en MINI- Sverige så e Cluj självklart fylld med svenskar . Men det enligt min uppfattnig så e det bättre att försöka att komma in i den rumänska samhälle än att skapa svenska gruperingar. Det hjälper en knappast. Ni ska ju leva här 6 år.

Vi för ex. 8 sticken detta året , men jag känner mig inte ensam.

Doctors@live.se
Swedoctors
icon 2009-12-18 16:48
icon Swedoctors
icon 48

Får man läsa upp betygen på komvux?
Laura
icon 2009-12-19 22:26
icon Laura
icon 3

Laura: Ja det e klart man kan.
Swedoctor
icon 2009-12-21 19:46
icon Swedoctor
icon 48

Ett tips sök inte genom agenturer. Ta er tid att ringa den Rumänska ambassaden i Stockholm så kommer dom med all säkerhet hjälpa er med alla papper osv.

Dessa agenturer är av erfarenhet från vänner ett skämt, studenter som försöker få ihop extra pengar genom att lura deras blivande medicinkollegor.

Kan ta några urklipp från vissa agenturer och deras hemsidor:

"Vi är ett välkänt utbildningsförmedlingsföretag"
"Urvalskommittén kommer att utvärdera ditt brev"
"är idag en av Sveriges ledande studieförmedlare"

Lita på mina ord, sök er till ambassaden i Sthlm, förlora 1 vecka arbete, tjäna 5 000-7 000 kr.

http: // stockholm.mae.ro/

Lycka till med era studier!
Student i Polen, 4:e året
icon 2009-12-27 16:19
icon Student i Polen, 4:e året
icon 11

Hej alla. Har länge väntat på att dem ska lägga ut ansökningsblanketter för år 2010 för utländska sökande och sedan dem lagt upp den nya hemsidan har jag letat, hittar inget. Jag har oxå läst på andra forum och på ett ställe fick jag reda på att någon redan sökt och kommit in. Vad jag förstår är det först till kvarn och jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp om hur man ansöker :)
jane
icon 2009-12-31 14:41
icon jane
icon 2

om ni ska söka så sök via medinro.com, vi dom är väldigt bra och billiga! Har också stor erfarenhet! Bäst i Test! Dem är unika och helt fantastiska!
Kalosqo
icon 2010-01-04 23:02
icon Kalosqo
icon 13

Omg, snacka om reklam där. Sök er inte via agenturer, sök er via rumänska ambassaden i Stockholm. Smidigt, enkelt och ni får hjälp med alla papper. Dessutom kostar det 0 svenska kronor.
Omg
icon 2010-01-05 10:47
icon Omg
icon 11

Tjena, ska själv söka till Targu mures HT-2010, skulle vilja komma i kontakt med fler som tänker i likadana banor!
adda: kurdiish_style@hotmail.com
partizan
icon 2010-01-06 01:11
icon partizan
icon 2

Hej!

Bestämde mig att dra till rumänska ambassaden igår och enligt några så kan man söka via dem. Kvinnan jag pratade med igår sa att så är inte fallet! Hon sa att jag måste själv skicka ansökan till universitet, Cluj, tillsammans med alla mina dokument. så det enda de gör är att svara på mina frågor. :/ det var verkligen inte det jag förväntade mig från dem. förväntade mig mer. OCH någon här sa att man inte behöver notorius publicus men hon sa att man ska ha det! :S *suck* Så.. ska jag låta Medinro ta hand om all pappersarbete eller? Vilket är det bästa, snabbaste sättet?? :S

maila mig gärna : sas.matrixschool@yahoo.com
She
icon 2010-01-09 21:43
icon She
icon 7

Jo de är ju just detta att alla bara kastar ur sig saker, "sök via ambassaden, sök själva, sök med agentur, sök med "dittan och "dattan"". Bästa sättet kanske är väl att till slut söka via agentur iaf och låta dem ta hand om de, dem kom till antagligen pga. att de är krångligt att söka själv!???

Behöver man föresten stämpla betygen om dem skrivits ut direkt från skolan på Engelska???
Alveolane
icon 2010-01-11 13:03
icon Alveolane
icon 38

Om du menar stämpla med notorius publicus? Ja hon sa att den engelska "versionen" (alltså betyget) ska stämplas med notorius publicus.. men jag är inte säker om den svenska "versionen" också ska stämplas på samma sätt. Jag tror inte det. Men kom ihåg att allt ska vara kopior när du skickar dem! Hon sa att det var viktigt, för sen så kommer du ta med dig originala när du åker ner dit och visa upp dem.
Jag tror nog att jag kommer skicka in allt själv. Det är inte så krångligt egentligen.. hoppas jag. Det är ju bara att fixa dokumenten och sen är det bara att skicka och ringa upp dem för att kolla om de har fått allt och sen är det bara att invänta svar.

She
icon 2010-01-12 15:17
icon She
icon 7

Hejsan!
kopior? vad konstigt. den agenturen jag söker med säger att ALLT ska vara i original. dem accepterar inget annat. fast jag söker till Targu Mures. men men,
SA
icon 2010-01-13 10:15
icon SA
icon 23

så vill jag bara säga det att dem "bästa läkarutbildningarna" i Rumänien är i Cluj och Targu Mures. Enligt den RUMÄNSKA AMBASSADEN.
I
icon 2010-01-13 10:17
icon I
icon 23

Jag frågade Ruxandra från rumänska ambassaden vad "an international standard English test (for entrance to the English Section)" betydde och hon svarade :
"As far as I know, your proficiency in English results from the grades obtained during the school years and from your own declaration on the application form, on the second page. "
Jag förstår fortfarande inte vad hon menar. Betygen som jag har fått på Engelska A, B, C står ju redan i mitt slutbetyg! Hur ska jag fixa det här??!! :S

Och jag undrade också hur många passfoton man skulle ha och hon skrev såhär : "The application form should be filled in 2 copies, one that remains at the Ministry of Education and one that is sent to the University, so there should be 3 photos (2 will be applied on the 2 copies of the application form and one will be applied on your student document, in case you are accepted). "
Så om jag har förstått rätt så ska jag fylla i den där blanketten två gånger och skicka båda tillsammans till universitetet? eller ska jag skicka en till universitetet och den andra blanketten till "the ministry of education"? eller ? *suck*

OCH alla kopior måste vara certifierade! Eftersom hon sa att alla dokument som man skickar till universitetet ska vara kopior, men betyder det att man ska ha till exempel notorious publicus på the health certificate också!? Verkligen på alla kopior?? Känns ju lite överdrivet.. =/

Sheila
She
icon 2010-01-17 16:23
icon She
icon 7

Hej, har alla börjat söka? när är integningen och är det någon som vet vad integningspoengen är? jag vet att det tidigare inte spelat roll men nu på grund av stort tryck har de börjat gå efter betyg. Är det några/någon tjej här som planerat fara? //rebecca
Bex
icon 2010-01-27 16:12
icon Bex
icon 1

Hej Rebecca!

Ja var i kontakt med universitetet i rumönien i torsdags och dem börjar ta emot ansökningar redan 1 vecka sen! Hon sa typ att de bara var att skicka in betyg och massa andra dokument så som "hälso-intyg" osv. Jag fråga samma fråga som du ställer hon sa att de typ beror på hur mkt folk de är som söker och hur tidigt man söker, ju tidigare destå säkrare att man kommer om ja förstod henne rätt!
Jojjis
icon 2010-01-29 10:17
icon Jojjis
icon 114

hejsan... jag funderar oxå på att söka till rumänien.. men börjar tveka lite.. mellan polen elr rumänien... har hört att det e mkt mer teori i rumänien och mindre praktik /labroation än i polen... kan någon läkarstudent berätta hur lab/praktiekn e där? typ har ni moderna utrustningar bra salar.. hur många elver e det i en klass?
mvh/ida.... BEX-- om du vill adda mig på farishta_87@hotmail.com .. så kan vi sncka där me...
mvh
ida
icon 2010-02-02 15:37
icon ida
icon 16

bex rebecca:

I Timisoara där jag studerar finns det inga krav på betyg eller naturvetenskaplig basår.
Du kan ansöka redan nu och till och med hinna med intagningsproven och få chansen att studera gratis eller billigare. ( 1200 euro / år)

hej Ida:
Hos oss ligger det till så här
I veckan: 1 terminen
Boichemistry: 1 curs 1 labb ( 3 timmars )
Cellbiologi : 1 curs 1 labb ( 2 timmars )
Anatomy : 1curs 2 lapp ( 3 timmars )
Kemi : 1 Curs 1 labb
Psykologi 1 curs 1 labb
Biologi 1 curs
----------------------------------------
Biofysik 1 curs 1 labb
Fisiologi 1 curs 2 labb
Anatomy 1 curs 2 labb
first aid 1 curs 2 labb

osv......
Vi får praktik på akutmottagningen samt arbete med patienter ...
en serie 100 pers - 7 grupper .
13-15 per grupp
lapp har man gruppvis. Alltså 15 personer per labb.

Mvh: Katja

Doctors@live.se
Swedoctor
icon 2010-02-10 19:00
icon Swedoctor
icon 48

Hej Katja!.. jag fick veta att intagningsprovet är på rumänska ... :S .. gjorde du ditt antagningsprov på rumänska? jag skickade mail.. och de sa att provet är endast på rumänska och om jag skulle läsa den på engelska skulle jag betala 4000 euro/år... :S :s

mvh/ida
ida
icon 2010-02-15 12:22
icon ida
icon 16

ida!!!

Att göra rumänska provet innebär att du kommer läsa allt på Rumänska! Att döma på ditt namn så skulle jag inte tro att du kommer att kunna göra det!!
Så betala dina 2000 Euro/ år och påbörja som alla andra!! Tänk lite du ska bli läkare och bör tänka långsiktigt! Lyssna inte till sådana råd som du erhållt ovan!!
Ms. Pee
icon 2010-02-16 14:01
icon Ms. Pee
icon 38

ida!!!

Att göra rumänska provet innebär att du kommer läsa allt på Rumänska! Att döma på ditt namn så skulle jag inte tro att du kommer att kunna göra det!!
Så betala dina 2000 Euro/ år och påbörja som alla andra!! Tänk lite du ska bli läkare och bör tänka långsiktigt! Lyssna inte till sådana råd som du erhållt ovan!!
Ms. Pee
icon 2010-02-16 14:01
icon Ms. Pee
icon 38

Thanx Ms Pee.. jag vill INTE läsa på rumänska.... märkte tydligen att det handlade om studier på rumänska--- annars Ms Pee läser du läkare i rumänien?.. och vad hade du valt .. Polen eller Rumänien... vissa antyder att läkarutb skulle vara bättre i polen ..för att det är närmare sverige och df är utb bättre :S:S.,.. håller du me ?.. vore nice att veta...
ciao :..
ida
icon 2010-02-19 10:23
icon ida
icon 16

för alla er som har tängt söka till târgu mures till hösten så vill jag bara att ni ska veta att de har höjt avgiften nu även i Târgu mures till 5000 EURO. här kan ni se vad de vill ha av er och vad det kostar att plugga www.umftgm.ro/admitere/adm2010en.html det är skolans hemsida och det är direkt in på ansöknings sidan för 2010. kan vara bra att kolla på om man är intresserad av att söka hit själv eller se vad det kostar att plugga
information târgu
icon 2010-02-19 16:21
icon information târgu
icon 2

Hej Ms. Pee,på vilket universitet betalar du 2000 euro/år,har du msn så kan vi snacka mer där=)

Hare=)/Barre
B.S
icon 2010-02-20 21:47
icon B.S
icon 3

Hej Ida
Ja, det stämmer bra intagningsprovet e på rumänska. Jag gjorde den också på rumänska. Så ja , om du väljer att inte göra den så blir det 4000 euro=/
Ms. Pee
Va menar du? Jag har också ett namn som är inte rumänsk. jag läser på rumänska och gratis och har inga problem med nåt. Kan göra alla mina exam på engelska och alla inlärnings materia e på engelska. Så det spelar ingen roll egentligen. Bara man kommer in. O sen e det ju väldigt skönt att slippa betala!
swedoctor
icon 2010-02-21 13:25
icon swedoctor
icon 48

Det innerbär alltså att du kör "självstudier" som om ja skulle sitta hemma och plugga!! Nja, föredrar att läsa på ett språk där diskutioner kan föras fram mellan lärare och elerv, där man kan sitta och lyssna/ FÖRSTÅ läraren under självaste undervisningen etc. De är kvalite och får kosta va de vill!
Pee
icon 2010-02-22 16:24
icon Pee
icon 114

Pee.
Du har ingen aning om hur jag studerar. Sitta hemma o plugga kommer du ändå få göra, så förbered dig på det. Och om du tror att man kan förra öppna Diskutioner med lärare här så har du fel . Här e inte Sverige. Här diskuterar ingen med en elev oberoende land eller status. Men annars visst e det bättre att fatta nåt ibland. Själv förstår jag rumänska ganska bra nu för att kunna klara av alla mina exams på rumänska. Allt handlar om att studera tillräckligt mycket.
swedoctor
icon 2010-02-23 15:49
icon swedoctor
icon 48

Men swedoctor, ena stunden gör du dina exams på engelska, andra stunden på rumänska. Diskussioner kan ske och sker dagligen med läkare, proff. och föreläsare. Så säg inget annat.

Swedoctor, detta är ett forum för en seriösa diskussioner.

Ska ni välja univ. i Rumänien så ska ni välja Cluj och inget annat universitet.
Undrande
icon 2010-02-25 22:02
icon Undrande
icon 11

hej "undrande"

vad menar du med att man ska välja cluj när du själv går i targu? nåt fel på targu? söker nämligen dit sj nu
ey
icon 2010-02-27 09:50
icon ey
icon 12

Undrande : Om du följer discutionen så kan du se att vi pratar om olika prov. Ena var intagningsprovet andra e exams när man är väl där.
Jag kan göra mina exams på engelska men intagningsprovet e på rumänska.

Om jag använder källkritik så kan jag dra slutsatsen att du studerar eller har någon relation till Cluj.
swedoctor
icon 2010-02-27 17:48
icon swedoctor
icon 1

Håller med Swedoctor i den meningen!!!

Vet ni hur många de är som hoppar av från Targu Mures? EXAKT SIFFRA: 43 % Av studenterna som påbörjat här har dragit tillbaka hem eller till andra universitet. Cluj är ännu värre, har dock inga siffror på de, de får ni ta reda på genom att ringa till skolan.
Dart
icon 2010-03-01 10:13
icon Dart
icon 114

Asså nu hänger jag inte alls mer här?? :S.. är Cluj , targu mures ett bra universitet?... nu mer jag dras mer åt polen... för jag har hört att polen har mkt bättre rykte och man tar utb från polen så är man i högre rank än att få sin utb från rumänien...
det var jag har hört.... va tycker ni?
och ni som läser i Rumänien ... trivs ni? lever ni fattigt? och hur är utb där gentemon sverige eller kanske polen för den delen om ni har varit där me?

med vänliga hälsningar/ ida
ida
icon 2010-03-02 14:27
icon ida
icon 16

Dart.
Har också hört att många hoppar av eller byter. Jag personligen har ingen aning om hur det e I Targu Mures eller Cluj. Men jag vet att trivs där jag är just nu och sen vet jag att jag fick ett par mejl med frågan om hur man kan byta från skolan till skolan.

Men verkligen rekommenderar att NI kollar runt lite innan ni gör valet för att det e jobbigt att byta och för sorgligt att avsluta.
Doctors@live.se
swedoctor
icon 2010-03-02 23:33
icon swedoctor
icon 48

Jag kan endast tala för mig själv, men hade jag haft dessa tankar som ja har nu hade jag ALDRIG börjat plugga här i Rumänien! Hade valt Polen utan någon Tvekan! Priset i Cluj kommer höjas igen snart och i Targu mures har man redan höjt till 5000 Euro + en si så där 2000 kr (engångsavgift)/år! Fy fan. Skulle erhållt MYCKET bättre kvalite på min utbildning än att bli en sk. "wikipedia" läkare. Vi var fruktansvärt dåliga Engelsk talande Lärare så dom i stortsätt klippe och klistrar in info. från wikipedia. Detta gäller generellt i Rumänien!!

Så folk, Jag ber er VÄLJ KLOKT!! Betala några tusen mer och bli bra läkare, så folk slipper håna er när ni är färdigutbildade läkare.

SÖK TILL POLEN eller Till UNGERN priset i Ungern är lika stor som här i Rumänien, du får mer valuta för pengarna. Böcker, Grymt fina skolor med allt ni är vana vid hemma i Sverige, och framförallt en Grym utbildning.
Varför valde jag fel!!!!???!!!
icon 2010-03-03 16:55
icon Varför valde jag fel!!!!???!!!
icon 38

ASSÅ sheeet va jag tycker synd om dig... seriöst asså.. men kan du inte byta då? ... jag tror jag ska sikta mer åt polen/ungern,,, eftersom många har sagt så som du säger... men jag har oxå tänkt gå på en studieresa där en vecka elr nått. samt ungern elr polen....
ida
icon 2010-03-04 10:27
icon ida
icon 16

Varför valde jag fel!!!!???!!!

Hmm låter tråkigt. Men hur vet du att det är bättre i Polen eller i Ungen? Jag vet att hos oss mina rumänska Studie böcker finns exakt översatta till engelska. Därför kan jag plugga alla materia på engelska om jag vill för att materia e precis samma. Hur ser era böcker ut ?
swedoctor
icon 2010-03-04 12:53
icon swedoctor
icon 48

Kom inte till Targu Mures, finns inget att göra i staden. Professorerna är spydiga och otrevliga, som om dom inte vill lära ut. Wikipedia lärare finns och det är bara sorgligt. Priset ska höjas. Univ. håller dålig standard....

Men det är inte upp till proffessorerna att trycka in kunskapen i era huvuden. Det är upp till er själva. Man kan bli en mkt kompetent läkare här nere. Men är man lagd åt det lite latare hållet så ska man inte välja Rumänien.
Varför...
icon 2010-03-04 22:49
icon Varför...
icon 11

Swedoctor:

Kom inte och säg att du har bättre utbildning än mig, dessutom går du på den SÄMSTA skolan i rumänien. Inte nog att du läser allt på rumänska. Ja vi har liknande böcker/ Men om de handla om att sitta och plugga i böcker, så kunde jag lika gärna sitta hemma i Sverige och göra det. De handlar om att få hjälp, bli ledd i rätt riktning etc.
Ärligt
icon 2010-03-05 13:53
icon Ärligt
icon 114

Ärligt!

Frate läs igenom mina inlägg en gång till. Har jag någonstans skrivit att jag går på den bästa skolan i Rumänien ? Tror inte det! säger bara att jag trivs sjukt bra och jag får all hjälp jag behöver. vi har extra timmar som e inte schemalagda där vi kan ställa våra frågor i mindre grupper. jag har tel num till alla min assistenter samt har vi internet närverk där vi diskuterar rätt mycket. Inför alla prov har vi tre timmar extra med lärare bara för att ha möjligheten att få förklaring på allt som man inte fattade,( självklart frivilliga 3 timmar ) Jag personligen tar extra lektionen i biofysik o biokemi med våran professor som håller detta för alla som vill helt grattis på sin fritid. Ärligt lugna ner dig. Jag går inte på den bästa skola. men jag har det fan sjukt bra!

Katja
Swedoctor
icon 2010-03-05 18:14
icon Swedoctor
icon 48

Jag ska vara helt ärlig om UMF Targu Mures.
Skolan:
Skillnaden på lärare är enorm, vissa är väldigt bra och andra är helt usla. Mycket självstudier, förvänta dig inte så mycket pedagogisk inlärning från en del lärare. MEN med det sagt måste jag säga att vissa lärare håller förstaklassig utlärning med utmärkt engelska.

Staden:
Staden är ganska liten, det finns många klubbar/barer. som överraskande nog är rätt bra. Folket i staden är väldigt trevliga, har hört om vissa incidenter men det är nog så överallt.

Priser: Att äta ut för en person kostar ungefär 25 LEI, vilket blir ungefär 60 kronor, du kan dock äta en hel måltid på vissa ställen för 10 LEI = 25kronor.

De har höjt summan till 5000 EURO till nästa läsår. Jag kan inte säga att det är värt pengarna med tanke på att jag inte vet hur det är med utbildningen i Cluj. Om nån kan förklara ÄRLIGT hur det är i cluj?
UMFTGM
icon 2010-03-07 20:56
icon UMFTGM
icon 1

Swedoctor

=) Sorry för jag tog i Katja, men Fan ni verkar ha de kung, vi har fan inget sådan hjälp, när vi försöker ställa frågor gällande något: då blir de "jävla liv"!
Shit, har ni verkligen de så bra? Hur många svenska är ni där? Finns de möjligheter att komma på besök till er skola tror du??

Ta hand om dig!

/Danie
Ärligt
icon 2010-03-08 10:44
icon Ärligt
icon 38

Hej Daneil.
Lugnt , jag tar inte illa upp. Du kan komma när som helst. Lovar att hosta dig. Vi har det som sagt ganska så bra. Vet inte varför skillnaden är så stor men hos oss verkar de var Bra på den engelska sektionen också. I år e vi runt 10 svenskar , många tyskar, nån från norge , indier... Men ärligt vi alla får mycket extra hjälp som e inte schemalagd. De olika lärare , om du ser att du verkligen vill studera ämnen, håller extra timmar bara för frågor.
Sen uppskattar de om du läser lite innan att fråga, MÅnga kommer till dessa lektioner bara för att de tror att då fixar sig exams.. men så e det inte. Så du e välkommen när som helst.
+40734313044

Katja
swedoctor
icon 2010-03-09 12:15
icon swedoctor
icon 48

jag vill inte läsa wikepedia 24/7 ...
sara
icon 2010-03-12 14:07
icon sara
icon 16

SARA:

Stanna hemma då, ingen som tvingar dig hit!!!

Tack*!
Art.
icon 2010-03-12 17:16
icon Art.
icon 38

Art. : Klockrent!
swedoc
icon 2010-03-15 19:27
icon swedoc
icon 48

Hej ! Jag har också tänkt att åka ner till rumänien och plugga till läkare HT 2010, har inte speciellt stor koll på ansökningsdatum osv. men maila gärna mig! mulkirashid@hotmail.com
Mulki
icon 2010-03-24 10:56
icon Mulki
icon 2

jag tillsammans med en vän har sökt via WWW.MEDICINSTUDIER.COM
och kommer åka ner till Rumänien för att besöka Universiteten men behöver lite hjälp me att bli guidade i konstanta, då agenturen egentligen inte har något med denna universitet att göra! Vi blir guidade i targu murex och Cluj napocoa men that's it!

Tack i förhand
Emma
icon 2010-04-05 12:58
icon Emma
icon 114

Hej jag funderar påa tt åka ner till rumänien till ht10 :)
Mulki
icon 2010-05-06 11:00
icon Mulki
icon 2

hej jag skulle jätte gärna veta hur du har gjort dett för att jag ska börja plugga natur ämnen nu i höst skulle du kunna skicka ditt email här så vi kunde prata där om det är okei för dig alltså. jag är behöver verkligen veta vad du gjorde och hur du gjorde det. och vad du har pluggat för ämne och vad du har fått p de ifall om du har fått vg eller mvg på de natur ämnen som du läst här. spelar det någon roll vad man får för betyg??? jag skulle jätte gärna veta om du bara kunde svara på de frågorna så är jag väldigt tacksam :)
mm
icon 2010-05-28 21:41
icon mm
icon 1

Tja, ja undrar om man behöver ett fulländat gymnasiebetyg för att komma in på läkarutbildningen, jag har ett samlat betygsdokument bara. har inte godkänt i alla ämnen, kan ja ändå komma in tror du?

Sippe
icon 2010-08-18 16:05
icon Sippe
icon 1

Sippe, det krävs att man har ett fullständigt gymnasiebetyg. Men om du har ett fulländat kanske du till och med kan söka in till den svenska läkarutbildningen.

Student utomlands
icon 2010-08-18 17:05
icon Student utomlands
icon 11

sippe: Nej eftersom man behöver ett sk intyg från vhs: statement of eligibilaty- ett sorts bevis på att du är behörig till ett universitet i sverige. så i ditt fall blir det problem med intyget. eftersom du har ett samlat betygsdok...
..så kämpa bara på.. ;)
mary jane

mary jane
icon 2010-08-18 17:26
icon mary jane
icon 1

HEJ DET HAR HANT ATT MAN HAR KOMMIT IN ANDA UTAN SLUTBETYG, TROR JAG.....

SUSSANA
icon 2011-02-11 01:06
icon SUSSANA
icon 1

Hej! en fråga bara har slutbetyg från gymnasiet och har läst ända till matte d men har ej läst bio, kem och fysik a-b alltså läste bara naturvenskap a och b inget mer. Kan man ändå komma in? och är det ett kanske eller är det ett ja?

serdar
icon 2011-03-07 18:22
icon serdar
icon 2

Hej! en fråga för att komma in på läkar linjen där måste man då ha läst naturämnen(kem,fys, bio a-b)? Jag har slutbeyg från gymnasiet och har läst naturvenskap a och b och har även läst till matte d. Kommer man in med dessa betyg eller måste man ha läst dessa tre naturämnen? Och vilken skola är bäst dära?

serdar
icon 2011-03-07 18:35
icon serdar
icon 2

Ja det är möjligt att komma in utan dessa ämnen, bara att söka in och hoppas på det bästa =)

Arez
icon 2011-03-09 14:51
icon Arez
icon 12

Hejsan alla goa och glada,

Jag ska söka till ht2011 (medicin) och undrar om det är ngn/nga som funderar på samma sak och som vill bolla nga tankar?

Jag undrar även om det finns ngn som för närvarandet pluggar medicin I Rumänien som kan tänka sig att ställa upp som bollplank för nga frågor? =)

Tack på förhand

Mvh

Roya

Roya
icon 2011-03-13 21:10
icon Roya
icon 1

hej!
Jag har ochså funderat lite på Rumänien. Det skulle vara bussigt och få mailadressen till skolan om man vill maila till hon som har hand om ansökningarna i Cluj-Napoca. Hoppas bara att det är inte för sent för en ansökan till höst.
M.V.H
Amrani

Amrani
icon 2011-03-15 15:20
icon Amrani
icon 2

Hej,

Jag studerar för tillfället i Targu Mures och om ni har några frågor eller funderingar kring utbildningen så ställer jag gärna upp med att försöka besvara dem, bara att skicka ett mail.

Arez
icon 2011-03-15 17:35
icon Arez
icon 12

Hej,

Jag studerar för tillfället i Targu Mures och om ni har några frågor eller funderingar kring utbildningen så ställer jag gärna upp med att försöka besvara dem.

ar33z@hotmail.com

Arez
icon 2011-03-15 17:37
icon Arez
icon 12

Hej jag funderar på att också plugga där.

Leo
icon 2011-03-15 19:49
icon Leo
icon 6

Hej
Vilken universitet är bättre Cluj-Napoca eller Targu Mures
När är sista anmälnings dag?
Kan man plugga första året på sin egen bekostnad (hur gör man då) sedan andra året o.s.v på csn för risk att jag inte hinner bli svensk medborgare innan annsökningsperioden för universitetet då går det inte att fixa csn papprerna i tid! Ansöker till medborgarskap den 31 mars!
Hur ska man gå till väga! vill hemskt gärna komma in nu och inte missa ett år till, då jag har redan missat 2 år efter studenten!
Jag är så jätte tacksam för alla svar!
stort tack

raman

r
icon 2011-03-24 12:25
icon r
icon 9

hej!
Man kan bekosta allt själv! Cluj är bästa Universitetet i Rumänien och Rek. er att söka ditt!
Shululululu

EPL
icon 2011-03-24 13:13
icon EPL
icon 38

tjena. har en fråga gällande Transcript of record and analytical programme, vad är detta papper för nåt?

the cure
icon 2011-03-28 17:12
icon the cure
icon 13

Hejsan! Är också riktigt sugen till att söka till läkarprogrammet. Har du studerat naturämnen på gymnasiet/komvux? Tänkte du söka genom något företag och betala de, eller söker du på egenhand?

VZ
icon 2011-04-07 20:36
icon VZ
icon 4

Nja de verkar mest bekvämt att söka via företag. Har kolla upp några priset verkar variera, söker via medicinstudier.com

Hallo
icon 2011-04-08 12:05
icon Hallo
icon 38

Hej, jag och en vän vill verkligen studera medicin i Rumänien, vad ska man ha för betyg för att komma in? räcker det med vg i kemi, biologi och fysik?
Snälla svara

sara
icon 2011-04-08 15:25
icon sara
icon 3

hej sara! i dagsläget tror jag dem har höjt kraven i Cluj. Du behöver nog ha naturämnena men betygen spelar nog inte så stor roll. I Târgu finns det inga krav på att du ska ha naturämnena men däremot är det BRA om du har dem. Det går lättare att förstå biokemi, celliologi och biofysik och andra ämnen. Vilket univ ska du söka dig till? I Târgu kommer du komma in. Alla som sökte förra året och året dessförinnan kom in. Cluj kan bli lite svårare för de tär många som söker in dit. Ska du söka till Târgu, SÖK INTE VIA AGENTUR.

lkj
icon 2011-04-11 11:19
icon lkj
icon 12

Hej! Jag vill gärna söka till Targu då det är lättare att komma in och det krävs inga naturämnen. Vet någon hur ansökningsprocessen går till? Vart man vände sig o allt där emellan? Vill inte ansöka via bolag!
Jag söker gärna nu till hösten om det inte är för sent!!

Vz
icon 2011-04-11 13:12
icon Vz
icon 4

Tack för svaret.
Jag läste inriktning naturvetenskap under min gymnasie tid så jag har alla naturämnen som krävs. För mig spelar det ingen roll vart jag kommer in bara jag kommer in någonstans.
Sara

sara
icon 2011-04-11 13:27
icon sara
icon 3

Tack för svaret.
Jag läste inriktning naturvetenskap under min gymnasie tid så jag har alla naturämnen som krävs. För mig spelar det ingen roll vart jag kommer in bara jag kommer in någonstans.
Sara

sara
icon 2011-04-11 13:27
icon sara
icon 3

HAHA vilka jvla stjärnor. Sen när ökades kraven på att man skall ha Natur ämnen här i Cluj? Verkligen inte så.. De krävs ABSOLUT INTE att man bör ha Naturvetenskapliga kurser.. Vill man ha en säker PLATS sök till Cluj, därför att Cluj är privatiserad och tar emot ALLA SÖKNINGAR, dvs alla får en plats för de räknar med att 20-30 personer kommer ändå hoppa av inom 2 månader... Så de fyller verkligen sina platser.

Targu mures är inte att rekommendera, Alla deras tentor är muntliga och staden är liten, skolan kan knappt engelska. Dessutom har Cluj Universitetet funnits sedan 40 talet och har haft engelsk sektion sedan 90 talet, så här har dem ERFARENHET.

Ring universitetet och skicka era handlingar direkt till dem eller via agentur. Bara att köra på. Sista anmälnings datum är den 23 Juni.

Mr. BigFoot
icon 2011-04-11 21:31
icon Mr. BigFoot
icon 38

Hej!
Jag har funderat på att söka till läkarutbildning i Rumänien till höst, så jag skulle vara tacksam och få mejlet till kvinnan som tar hand om ansökningarna

otmane
icon 2011-04-12 13:25
icon otmane
icon 2

Vet inte varifrån Mr Bigfoot har erhållit sin objektivitet ifrån. Den enda sanning i ditt inlägg är det faktum att engelska sektionen här i Targu Mures är ny, medan Cluj etablerade en engelska sektion mycket tidigare.
Vi har inte enbart muntliga test, vi har skriftliga prov förutom Rumänskan samt Anatomi (praktisk del).
Targu Mures är en stad med över 170 000 invånare, inte lika stor som Cluj men ändå en medelstor stad.

hmm
icon 2011-04-12 15:52
icon hmm
icon 12

Tell me..
Jag har inte studerat naturämnen, men detta är verkligen vad jag vill. Hur svårt är det att klara sig igenom plugget utan att ha pluggat naturämnen? Hur många kurser läser man åt gången?
Hur sökte du? Jag vill gärna söka nu till hösten, men vet inte riktigt vart jag vänder mig och vilka blanketter man ska skicka in.
Tacksam för all hjälp!

VZ
icon 2011-04-12 20:48
icon VZ
icon 4

Hey! Har du redan sökt? Jag är annars väldigt sugen.. har du en privat mailadress kan det vara lättare och snacka om detta.

vz
icon 2011-04-13 09:01
icon vz
icon 4

Adda mig gärna, L_dr86@hotmail.com
jo jag har kontakt via medicinstudier.com, de tar ju inte betalt för tjänsten förens man erhållit sin plats och förens man påbörjat sina studier, så känns rätt gött på så viss.

Hamza
icon 2011-04-13 11:01
icon Hamza
icon 38

Hej. Vz,, jag ska vara arlig mot dig och alla andra.

1. sjalvklart maste man ha last naturamnen for att klara sig. det kommer annars bli jattesvart ,, ex kolla upp en biokemi bok pa biblioteket och bara las hur mycket kemi det handlar om..likasa biofysik microbiologi etc sen kommer det .. och andra aret lar det komma fler. Nu kanske jag overdriver lite men det ar nastan som att ge ut sig i krig utan vapen..

2. sen finns det personer som tjanar pengar pa att ta in elever och "hjalpa dem" och de gor bl a valdigt smarta reklam har..

3. Vill ni bli duktiga lakare,,sa las en naturvetenskap basar.. och sen sok,, jag lovar ni kommer ha det mkt lattre for under alla 6 aren

Dr Honest
icon 2011-04-14 21:47
icon Dr Honest
icon 1

Man behöver inte alls ha några naturvetenskapliga kurser. DEN SAKEN ÄR 100 %. Biokemin man läser på gymnasier nivå är INTE jämförbart med denna vi läser här. De man gör här är att lära sig formler och biokemiska strukturer, med vilket innebär att vi i sverige använder "biokemiska struktur böcker till hjälp" . Under gymnasier tiden har vi ALDRIG stött på några sådana formler, som tex. Vitaminer, Miniraler, Co- enzym etc.

P.A
icon 2011-04-15 15:21
icon P.A
icon 38

Ta det från någon med inga som helst erfarenheter inom de naturvetenskapliga ämnena; man KAN, jag understryker kan klara sig, utan dessa ämnen. Men jag rekommenderar starkt att ni läser dessa ämnen. Annars blir det riktigt svårt att klara sig.

Håller med Dr Honest ovan.

Adda mig, de som har funderingar kring utbildningen
ar33z@hotmail.com

hmm
icon 2011-04-15 17:21
icon hmm
icon 12

Jag var i kontakt med Medicinstudier.com och enligt dem krävs de inget mer än ett Slutbetyg. Alltså naturvetenskapliga kurser är inte ett måste. Fått de bekräftat av flera elever som läser där. Dessutom verkar de som att man inte behöver betala dem på medicinstudier förens man erhållit sin "letter of acceptance" - och inte förens man kommit ner och påbörjat sina studier, verkar rätt nice på så viss. Någon annan som också ska ner och vill bolla lite? Adda mig gärna.
mohamed88@hotmail.com

Mohamed
icon 2011-04-18 09:36
icon Mohamed
icon 38

men det är ändå viktigt att man har biologi och lite kemi med sig åtminstone eftersom det är ju lite knasigt ifall man inte har en aning om vad en cell är, men absolut man klarar det utan, inget är omöjligt, men annars håller jag med båda, det går bra utan naturämnen men det går bättre med,

Leo

L
icon 2011-04-19 12:34
icon L
icon 6

Jag undrar hur man kontaktar universitetet och vart man skickar in alla papper som de behöver? Vill åka ner till Cluj för att plugga där, ifall någon vill bolla tankar kontakta mig på eugeniiia@live.se

Eugenia
icon 2011-05-13 16:03
icon Eugenia
icon 1

Hej,

Jag funderar på att plugga till läkare i Cluj Napoca. Jag undrar ifall det är någon som pluggar där redan och kan hjälpa mig med lite frågor.

Jag vill börja plugga där i vår. Är det möjligt? Har de antagning då?

Tacksam för svar

Lilli
icon 2011-07-17 14:47
icon Lilli
icon 4

är de någon som vet vad för papper de tjatar om nåt som handlar om " MINISTRY OF EDUCATION" länka snälla om ni vet vad ja syftar på. Cluj Napoca alltså
yb
icon 2011-07-23 05:10
icon yb
icon 3

hej jag funderar på att söak tandläkare i rumänien, jag undrar vad det är för behörighets krav för att söka, och sen har jag hört att utbildningen är på rumänska dom sista tre åren stämmer det?

student
icon 2011-07-24 11:28
icon student
icon 3

de där med ministry of education är det pappret man får från VHS har ja för mig

A
icon 2011-07-27 12:33
icon A
icon 13

Hejsan, jag fick nyligen höra något om att ett certifikat från Rumänien (alltså ett läkarcertifikat) inte gäller när man väl kommer till sverige för att göra sin AT tjänst eller för att börja jobba, kan detta stämma?

Otmane El-Amrani
icon 2011-07-29 19:21
icon Otmane El-Amrani
icon 5

A de är papret från vhs men är de nån som vet vad för papper. ganska akut

yusuf
icon 2011-07-31 12:01
icon yusuf
icon 3

De VHS pappret får du om du har 2500 gymnasieskola poäng och den skall vara på engelska. Du kan ringa VHS så skickar dom hem den.

A
icon 2011-07-31 18:11
icon A
icon 13

ook, nu är de så att de ville ha in den för 4 dar sen. men jag har ju skickat in allt annat och betalat avgiftten o skit. Kommer man in ändå lr brukar de va järn över ett papper

yb
icon 2011-08-03 03:03
icon yb
icon 3

Hej!
jag heter Avin, är 21 år gammal tjej. jag har kommit in på läkarutbildningen i Cluj, och tänker att flytta dit för att studera. jag undrar om vi kan resa dit tillsammans. För mig är det för första gången jag reser utomlands helt själv, därför vill jag gärna åka med en tjej.
jag är från Blekingen, södra Sverige, från Sölvesborg.
Hör gärna av dig via min e-mail om du är intresserad av att åka med mig. eller vi kanske kan hjälpas åt
ha det bra
jag önsker dig lycka till med dina studier
MVH
Avin
avin_duhoky@yahoo.se

Avin Fares
icon 2011-08-11 00:14
icon Avin Fares
icon 7

Hej!

Har en lägenhet i Tirgu Mures för uthyrning till den som är intresserad. Lägenheten i mycket bra skick, inte som vissa rumänska lägenheter ni kan stöta på i Rumänien.

1 rum och kök på bottenplan. Lägenhetsområdet är inhägnat så det krävs nyckel för att komma in på gårdsplanet. Till lägenheten tillkommer också en parkeringsplats. Denna parkeringsplats ligger precis utanför den inglasade balkongen som hänger en halvmeter över marken. Så istället för att kliva in i lägenheten den vanliga vägen kan man använda nyckeln till den "andra" ingången vid balkongen.

Hyran ligger på 200 Euro. Internet samt tv ligger på ca 40 RON/månad. I Rumänien får man alla betal kanaler, HBO, Digi Sport, som sänder all Champions league, m.m. Vanlig vatten och elförbrukning ligger på ca 80-100 RON/månad. Lägenheten är möblerad. Har en bäddsofa men om ni vill ha annat kan ni fixa detta på Jysk som inte ligger så långt bort. Avstånd till uni. är ca 4-5 km så bil är en fördel. Taxifärden till skolan kostar ca 10 RON, ungefär 22 kr (Kan ni dela på om du kommer i kontakt med andra svenskar). Busskort kostar 20 RON för två år ,med Studcard, men då måste man gå en bit på morgonen

Bor även fyra andra svenskar på detta område också.

Är ni intresserade? Skriv er mail- eller skype-adress här så addar jag er. Skickar självklart bilder på lägenheten

Lägenhet
icon 2011-08-11 21:29
icon Lägenhet
icon 11

Svar till Otmane El-Amrani.

AT-tjänsgöringen är inbakad i den 6-åriga utbildningen i Cluj, och i och med att ett läkarcert i ett EU-land motsvarar läkarcert i ett annat EU-land, behöver du alltså inte genomgå AT i Sverige när du väl är tillbaka. På gott och ont givetvis. Alltså, Socialstyrelsen konverterar ditt rumänska läkarcert till ett svensk utan några tråkigheter.

Tycker du att du behöver AT efter 6 år finns det program i Halmstad att söka sig till. Rekommenderbart. (/www.regionhalland.se/PageFiles/13082/broschyr%20KULT%202011_region.pdf)

Mvh, ejjan (ejjan.se)
Termin 5 i Cluj

ejjan
icon 2011-08-12 17:14
icon ejjan
icon 10

Hej, jag kanske ska plugga i Targu Mures jag undrar bara hur det smidigaste sättet att ta sig dit är från Sverige? Jag hittade nämligen inte direktflyg dit.

Mvh

AW
icon 2011-09-12 01:00
icon AW
icon 2

ja har för mig att man åker till cluj först sen därifrån till targu mures.
har du fått reda på att du kommit in och har du sökt csn?

AA
icon 2011-09-12 10:02
icon AA
icon 13

Kolla in wizzair.com. Där tar du flyg till Budapest och sedan från Budapest till Targu Mures, eftersom det enbart går 3 flyg i veckan kan det hända att det ej är samordnat. Om du orkar så kan du ta bussen från Budapest till Targu Mures, men den resan tar cirka 8-9 timmar...
Annars kan du även kolla på Malev,com och ta flget till Cluj och därifrån åka taxi till Targu Mures (1.5 timmar)

Arez
icon 2011-09-12 12:38
icon Arez
icon 12

Tack för ett snabbt svar nej jag har inte fått reda på om jag har kommit in än men jag fick nyligen ett mail från min agentur att jag troligtvis kommer in i staden constanta dit kan man flyga direkt. CSN har jag för mig att man kan söka när som helst eller? Jag undrar även om någon vet något om det universitetet, jag har läst lite på diverse sidor men det hade varit intressant att få veta från någon som studerar där just nu.

AW

AW
icon 2011-09-12 15:44
icon AW
icon 2

user

Om ni har frågetecken kring läkarprogrammet i Targu Mures, skicka mig då ett mail så kommer jag att försöka besvara så fort som möjligt.

ar33z@hotmail.com

Medicinstudent, 2a året,
Targu Mures

Arez
icon 2011-12-29 02:31
icon Arez
icon 12

user

Om någon har frågetecken kring utbildningen i Targu Mures är ni välkomna att skicka mig ett mail, så ska jag försöka besvara fort som möjligt.

Arez Anayati
Medicin student 2 a året
Targu Mures

Arez
icon 2011-12-29 02:47
icon Arez
icon 12

Intresserad av tråden: Plugga till läkare - Rumänien? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.

Hitta utbildningar inom kategorin

Månadens yrke

Namn: Magnus Fjällström

Utbildning: Dator-
spelprogrammering på (PowerHouse) Yrkeshögskolan Höga kusten

Yrke: App-utvecklare i sitt företag Chain Cleave

Sista året i spelprogrammerings- utbildningen på (PowerHouse) nuvarande Yrkeshögskolan Höga kusten, innebar ett års praktik på ett dataspelföretag. Istället för att söka praktikplats så gick Magnus ihop med fyra andra och startade ett företag tillsammans i Kramfors. Läs med om Magnus här >>

Blogg
Blogga om ditt liv som student!
Nu har du chansen att blogga och dela med dig av din vardag som student, vad du än pluggar och vart du än befinner dig - i Sverige eller utomlands!

Senast uppdaterade bloggarna

Viktiga datum
«februari 2012»
tiontofr
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728291234
567891011
Sektioner
img

Utvecklas via utlandsstudier!

Funderar du på att åka utomlands? Vill du åka med eller utan en utlandsförmedlare eller kanske på utbyte via din högskola? Det finns massor av möjligheter! Utlandsstudier är en härlig upplevelse och en bra erfarenhet för framtiden!

Läs mer om utlandsstudier här
img

Läs en Kvalificerad yrkesutbildning!

KY-utbildningen ger dig möjlighet till praktik som ökar dina chanser till jobb avsevärt! KY-utbildningar leder fram till jobb i mer än 90 % av fallen och utbildningar finns inom nästan alla yrkeskategorier.

Läs mer om KY-utbildningar här!
img

Hitta din yrkesutbildning!

Yrkesutbildningar leder fram till ett specifikt yrke, som frisör till exempel. Idag finns det yrkesutbildningar inom nästan alla områden och i de flesta fall erbjuds du som student även praktik under utbildningen.

Läs mer här!
img

Åk på språkresa!

Språkresor är ett väldigt bra sätt för dig som vill läsa ett annat språk utomlands. Idag anordnas språkresor över hela världen. Att kunna fler språk förbereder dig för ett arbete på en internationell marknad och slår högt hos framtida arbetsgivare.

Läs mer om språkresor här
img

Utbilda dig på högskola eller universitet!

Att hoppa på en utbildning på högskola eller universitet är för många ett stort steg. Högskolestudier innebär chansen att flytta hemifrån, träffa nya vänner och skaffa dig nya erfarenheter och kunskaper för livet!

Läs mer här
img

På folkhögskolan handlar det om dig!

Idag kan du läsa både korta och längre utbildningar på folkhögskolorna runt om i Sverige. Studier vid folkhögskolan handlar mycket om din personliga utveckling och du får en chans att studera en utbildning du inte hittar någon annanstans.

Läs mer här
img

Utbilda dig pådistans!

Idag väljer allt fler att studera sin utbildning på distans. Distansstudier är ett väldigt bra alternativ för dig som inte kan eller vill flytta ifrån din hemort för att utbilda dig. Och det bästa är att det finna massor av olika utbildningar att välja mellan!

Läs mer här
img

Börja plugga på komvux!

En vuxenutbildning på komvux kan hjälpa dig att plugga upp dina betyg för att göra dig behörig till högre studier på högskola till exempel. Kortare och längre utbildningar finns att välja mellan. Det går också att studera en hel yrkesutbildning på komvux.

Läs mer om komvux/vuxenutbildning här
Tipsa en kompis

Till:  
Från:  

Nyhetsbrev
Prenumerera på plugga-utomlands.se nyhetsbrev om studier! Läs mer Läs mer