Feedback

Tyck till om plugga-utomlands.se

Kommentar Recensera
E-post (valfritt)

Innehåll

Layout

Användarvänlighet

Helhetsintryck

Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?

photo Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?
Hej!
Jag är intresserad av att börja på läkarutbildningen i Rumänien - Cluj. Jag är i full färd med att skicka in ansökningshandlingar, men idag så fick jag syn på denna tråd. Den skrämmer mig lite, tänk om ens utbildning inte godkänns i Sverige sedan?
Finns det någon som studerar i Cluj just nu som kan ge sina synpunkter?
Länken: http://www.valuemd.com/romanian-medical-schools/138291-avoid-umf-cluj-future-accreditation-pbs.html
Kristina J
icon 2008-01-13 18:12
icon Kristina J
icon 3

photo va?!
va?! klart den är godkänd i sve, personligen har jag bara hört gott om utb i Cluj, mkt plugg dock men så skall dt vara.

Ha det bra
J
icon 2008-01-14 14:15
icon J
icon 6

photo hur gjorde du?
hej kristina!
Hur gjorde du för att ansöka?
Om du har tid att svara på den frågan får du gärna maila mig.
MVH
saraodencrants@hotmail.com
sara
icon 2008-01-14 14:34
icon sara
icon 4

photo RE: Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?
Hej!
Jag är läkare från Rumänien (överläkare ANE/IVA i Sverige). Rumänien är EU-land och det är inget problem att utbildningen skulle godkänas i Sverige. Dessutom, utbildningen är mycket tuffare jämför i Sverie. Den teoretiska delen är mera seriöst och svårare, med riktiga exam. Folket är trevlig (anser jag)och Du kommer att ha en fördel framför de andra om Du kommer att studiera i Rumänien. Jag träffade en svensk AT-läkare på SÖS i Stockhom . Sina kollegor kunde märka på skilnaden mellan sin teoretisk utbildning och deras...
Sproket liknar italienska, men det klarar Du...
Du kan mejla till mig om Du behöver mera information.
tonivictor23@yahoo.com
MVH,
TONI
Toni Victor Moldovan
icon 2008-01-14 20:44
icon Toni Victor Moldovan
icon 1

photo Ang: Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?
Hej Kristina!

Jag heter Helen och har tänkt att börja läsa medecin i Rumänien i Cluj hösten 2008 men vet än så länge inte så jätte mycket om skolan och dess utbildning. Har inte heller fått tag på några anmälnings blanketter och skulle vilja veta när sista anmälnings datumet är och nbär utbildningen i höst börjar. Skulle vara snällt om du kunde delge mig a din information.

//Helen Olsson
Helen
icon 2008-01-15 14:34
icon Helen
icon 6

hej Kristina!

Detta är Helen igen. Glömde att skicka med min adress regndroppen89snabelahotmail.com

tack på förhand
//Helen Olsson
Helen
icon 2008-01-15 14:45
icon Helen
icon 6

Hej!

Jag läser till läkare i Cluj första året och allt här är jättebra. Om du verkligen vill vara säker på att utbildningen är godkänd i sverige så checka socialstyrelsens hemsida. Det är dom som beslutar och eftersom dom skriver att den är godkänd i Sverige så är det detta som gäller
Miss Dracula
icon 2008-01-25 00:17
icon Miss Dracula
icon 50

Tack alla ni som har svarat, Toni och Miss Dracula; det känns tryggt att höra från er som faktiskt går/gått utbildningen. Kul att höra att ni är så nöjda!

Ni som undrade hur man ansöker:
Jag ringde till Rumäniens ambassad och fick hjälp av en vänlig dam där. Det är inte så lätt att få tag på blanketterna om man inte kan läsa rumänska :)
Man går in på dessa länkar och skriver ut blanketter, fyller i, och skickar till skolan i Cluj, och inväntar svar (?).
Man behöver även skicka med andra dokument, vilka som behövs står i blanketten.

http://www.edu.ro/index.php/articles/3404

http://www.edu.ro/index.php/articles/3388 (info)

Lycka till allihopa, vi kanske ses i Rumänien!!! :)
Kristina J
icon 2008-01-29 22:56
icon Kristina J
icon 3

Tack alla ni som har svarat, Toni och Miss Dracula; det känns tryggt att höra från er som faktiskt går/gått utbildningen. Kul att höra att ni är så nöjda!

Ni som undrade hur man ansöker:
Jag ringde till Rumäniens ambassad och fick hjälp av en vänlig dam där. Det är inte så lätt att få tag på blanketterna om man inte kan läsa rumänska :)
Man går in på dessa länkar och skriver ut blanketter, fyller i, och skickar till skolan i Cluj, och inväntar svar (?).
Man behöver även skicka med andra dokument, vilka som behövs står i blanketten.

http://www.edu.ro/index.php/articles/3404

http://www.edu.ro/index.php/articles/3388 (info)

Lycka till allihopa, vi kanske ses i Rumänien!!! :)
Kristina J
icon 2008-01-29 22:56
icon Kristina J
icon 3

Hej jag skulle också vilja få information om hur man kan ansöka sig till universitetet. Jag har funnit länken till anmälningsblanketten men vet inte hur jag ska fortskrida:S, så jag undrar om någon kan hjälpa mig?
Är det så att man ska skriva ut anmälningsblanketten, skriva på och sedan skicka det i en vykort med universitetets adress på eller hur ska jag gå till väga? Ni kan adda mig på mb_89girl@hotmail.com

MVH / Manal=)
Manal=)
icon 2008-01-30 20:25
icon Manal=)
icon 12

Tjenna....
Knatar inte in här så ofta, men såg detta nu....
Ni som läst de ja skrivit förut vet att ja pluggar i Cluj-Napoca, första året... Angående ansökningen dåda, Jag snackade med Dekanatet för ett ta sen (Universitetets Administration), o då sa hon till mig att dom inte ville ha in ansökningarna förrän i Maj, eftersom dom ännu int är klara med vårt "inryck"... Men jag ska gå o snacka me henne igen när tentaperioden är slut och vi kommer tillbaka från sportlovet, så ja knatar in här o drar in ett nytt inlägg om vad för nytt som kommit upp, som ja fått veta.... Detta är ett ganska segt sätt att förmedla information på, så ifall nån vill veta något, msn --> "virpan_87(snabel)hotmail.com"!
Hade så gött tills vidare!!!
Tjaaa /// Viktor
Dr Acula
icon 2008-01-30 20:28
icon Dr Acula
icon 67

Tjenna....
Knatar inte in här så ofta, men såg detta nu....
Ni som läst de ja skrivit förut vet att ja pluggar i Cluj-Napoca, första året... Angående ansökningen dåda, Jag snackade med Dekanatet för ett ta sen (Universitetets Administration), o då sa hon till mig att dom inte ville ha in ansökningarna förrän i Maj, eftersom dom ännu int är klara med vårt "inryck"... Men jag ska gå o snacka me henne igen när tentaperioden är slut och vi kommer tillbaka från sportlovet, så ja knatar in här o drar in ett nytt inlägg om vad för nytt som kommit upp, som ja fått veta.... Detta är ett ganska segt sätt att förmedla information på, så ifall nån vill veta något, msn --> "virpan_87(snabel)hotmail.com"!
Hade så gött tills vidare!!!
Tjaaa /// Viktor
Mr Acula
icon 2008-01-30 22:54
icon Mr Acula
icon 67

Hej, även jag är intresserad av läkarlinjen i clujs universitet. Jag undrar om hur man ska gå tillvägan om man vill ansöka sig, är det så att jag ska skriva ut ansökningsblanketten, fylla i den och sedan skicka den med posten till Universitetet?.. eller ska man skicka något ytterligare dokument, vad gäller ens betyg:S.. skulle vara tacksamt om du kunde hjälpa mig via e-mail.. mitt mail är mb_89girl@hotmail.com

Ha det bra // Manal=)
Manal=)
icon 2008-01-31 19:20
icon Manal=)
icon 12

hej igen,, ville bara medella att jag har fått svar på mina frågor via den mailen du skicka den 29 januari:P..

ha det bra
Manal=)
icon 2008-01-31 19:24
icon Manal=)
icon 12

Thank`s great info.
name
icon 2008-06-20 01:31
icon name
icon 1

Hej!
Alexandra heter jag och jag studerar på läkarutbildningen i cluj. Jag har bara positiva saker att säga om utbildningen. Vi sliter hårt och under den terminen jag varit här har jag utvecklats otroligt mycket. Om någon hr frågor får ni gärna höra av er =)

Mail: alexandra_merzolez@hotmail.com

Jag har också en blogg där jag skriver mycket om utbildningen och staden: romedicine.blogspot.com

Mvh,
Alexandra
Alexandra
icon 2009-06-18 00:25
icon Alexandra
icon 1

photo RE: RE: Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?
Hej, jag heter Ham0diii och tänker ansöka till läkarutbildning i cluj, men har ingen aning vad jag ska göra.
och har lite andra frågor att fråga.

kontakta mig gärna till ham0dii@live.se så kan vi tala en stund.

Hälsningar
ham0diii
icon 2009-12-22 19:56
icon ham0diii
icon 1

photo RE: RE: RE: Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?
Jag frågade Ruxandra från rumänska ambassaden vad "an international standard English test (for entrance to the English Section)" betydde och hon svarade :
"As far as I know, your proficiency in English results from the grades obtained during the school years and from your own declaration on the application form, on the second page. "
Jag förstår fortfarande inte vad hon menar. Betygen som jag har fått på Engelska A, B, C står ju redan i mitt slutbetyg! Hur ska jag fixa det här??!! :S

Och jag undrade också hur många passfoton man skulle ha och hon skrev såhär : "The application form should be filled in 2 copies, one that remains at the Ministry of Education and one that is sent to the University, so there should be 3 photos (2 will be applied on the 2 copies of the application form and one will be applied on your student document, in case you are accepted). "
Så om jag har förstått rätt så ska jag fylla i den där blanketten två gånger och skicka båda tillsammans till universitetet? eller ska jag skicka en till universitetet och den andra blanketten till "the ministry of education"? eller ? *suck*

OCH alla kopior måste vara certifierade! Eftersom hon sa att alla dokument som man skickar till universitetet ska vara kopior, men betyder det att man ska ha till exempel notorious publicus på the health certificate också!? Verkligen på alla kopior?? Känns ju lite överdrivet.. =/

Sheila
sas.matrixschool@yahoo.com
She
icon 2010-01-17 16:26
icon She
icon 7

Hej! Ar valdigt intresserad av att lasa till lakare i Cluj men tankte hora om nagon vet vad som kravs for att komma in. Kraver de precis som i sverige att man last alla naturamnen? eller finns det undantag?
Tack pa forhand! Rebecka (R.B.90@hotmail.com)
RB
icon 2010-03-09 03:27
icon RB
icon 3

hejsan.jag behöver lite information kring läkarstudier i Rumänien.hur är det att studera till läkare på
Engelska?När börjar man på morgonen?vad kostar böckerna?finns det studenter som är 30+?

tack på förhand!!

Mvh Josuf

Josuf mohammed
icon 2010-12-07 01:36
icon Josuf mohammed
icon 1

Intresserad av tråden: Negativ info om läkarutbildning i Rumänien - Cluj?? Registrera din mailadress så får du information när någon lagt in ett nytt inlägg i tråden.

Hitta utbildningar inom kategorin

Månadens yrke

Namn: Magnus Fjällström

Utbildning: Dator-
spelprogrammering på (PowerHouse) Yrkeshögskolan Höga kusten

Yrke: App-utvecklare i sitt företag Chain Cleave

Sista året i spelprogrammerings- utbildningen på (PowerHouse) nuvarande Yrkeshögskolan Höga kusten, innebar ett års praktik på ett dataspelföretag. Istället för att söka praktikplats så gick Magnus ihop med fyra andra och startade ett företag tillsammans i Kramfors.
Läs mer om Magnus här >>

Blogg
Blogga om ditt liv som student!
Nu har du chansen att blogga och dela med dig av din vardag som student, vad du än pluggar och vart du än befinner dig - i Sverige eller utomlands!

Senast uppdaterade bloggarna

Viktiga datum
«februari 2012»
tiontofr
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728291234
567891011
Sektioner
img

Utvecklas via utlandsstudier!

Funderar du på att åka utomlands? Vill du åka med eller utan en utlandsförmedlare eller kanske på utbyte via din högskola? Det finns massor av möjligheter! Utlandsstudier är en härlig upplevelse och en bra erfarenhet för framtiden!

Läs mer om utlandsstudier här
img

Läs en Kvalificerad yrkesutbildning!

KY-utbildningen ger dig möjlighet till praktik som ökar dina chanser till jobb avsevärt! KY-utbildningar leder fram till jobb i mer än 90 % av fallen och utbildningar finns inom nästan alla yrkeskategorier.

Läs mer om KY-utbildningar här!
img

Hitta din yrkesutbildning!

Yrkesutbildningar leder fram till ett specifikt yrke, som frisör till exempel. Idag finns det yrkesutbildningar inom nästan alla områden och i de flesta fall erbjuds du som student även praktik under utbildningen.

Läs mer här!
img

Åk på språkresa!

Språkresor är ett väldigt bra sätt för dig som vill läsa ett annat språk utomlands. Idag anordnas språkresor över hela världen. Att kunna fler språk förbereder dig för ett arbete på en internationell marknad och slår högt hos framtida arbetsgivare.

Läs mer om språkresor här
img

Utbilda dig på högskola eller universitet!

Att hoppa på en utbildning på högskola eller universitet är för många ett stort steg. Högskolestudier innebär chansen att flytta hemifrån, träffa nya vänner och skaffa dig nya erfarenheter och kunskaper för livet!

Läs mer här
img

På folkhögskolan handlar det om dig!

Idag kan du läsa både korta och längre utbildningar på folkhögskolorna runt om i Sverige. Studier vid folkhögskolan handlar mycket om din personliga utveckling och du får en chans att studera en utbildning du inte hittar någon annanstans.

Läs mer här
img

Utbilda dig pådistans!

Idag väljer allt fler att studera sin utbildning på distans. Distansstudier är ett väldigt bra alternativ för dig som inte kan eller vill flytta ifrån din hemort för att utbilda dig. Och det bästa är att det finna massor av olika utbildningar att välja mellan!

Läs mer här
img

Börja plugga på komvux!

En vuxenutbildning på komvux kan hjälpa dig att plugga upp dina betyg för att göra dig behörig till högre studier på högskola till exempel. Kortare och längre utbildningar finns att välja mellan. Det går också att studera en hel yrkesutbildning på komvux.

Läs mer om komvux/vuxenutbildning här
Tipsa en kompis

Till:  
Från:  

Nyhetsbrev
Prenumerera på plugga-utomlands.se nyhetsbrev om studier! Läs mer Läs mer